eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki[pytanie] Ulga remontowa i sumowanie wydatkow z lat 2003-2005 › Re: [pytanie] Ulga remontowa i sumowanie wydatkow z lat 2003-2005
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [pytanie] Ulga remontowa i sumowanie wydatkow z lat 2003-2005
    Date: Wed, 16 Nov 2005 00:16:49 +0100

    On Tue, 15 Nov 2005, gonia wrote:

    > a ja bym odliczyla cale 800
    >
    > Trybynal Konstytucyjny kiedys orzekl, a urzedy sie tego trzymaja - nie
    > przypominam sobie,zeby kiedykolwiek organ podatkowy odrzucil takie odliczenie
    > - zreszta sa wyroki idace w tym kierunku - ale nie chce mi sie szukac;>

    O ile ja pamiętam (acz z pamięcią może być różnie) to TK i owszem,
    orzekł. Ale orzekł że przekroczenie *sumy* wydatków daje prawo
    do odliczenia po przekroczeniu. Prawa do odliczania "poprzedniej"
    kwoty nie przywraca.

> [...]
    > okresu odliczania ulg. Uznając proporcję kosztów i zysków operacji
    > rozliczania ulgi remontowej za argument uzasadniający wprowadzenie przez
    > ustawodawcę dolnego pułapu (minimalnego limitu) odliczeń, Trybunał
    > Konstytucyjny uznał, że nie może on stanowić uzasadnienia dla wykluczenia
    > możliwości kumulowania wydatków poniesionych na remonty w okresie
    > trzyletnim. Skoro ustawodawca wprowadził trzyletni horyzont czasowy dla
    > wykorzystania omawianej tu ulgi, to także minimalny limit tej ulgi należy
    > traktować z uwzględnieniem tego horyzontu.

    Tak jest - tyle i tylko tyle.
    Liczyło się tylko "minimum do horyzontu", AFAIK !

    [...]
    > szczególnie wyraźnie, gdy porówna się sytuację prawną podatników, którzy
    > realizując górny limit odliczeń, o ile w poszczególnych latach okresu
    > trzyletniego przekroczą minimalną kwotę odliczeń, to mogą odliczać pewne
    > kwoty w każdym roku (a więc kumulują wydatki remontowe) - z sytuacją
    > biedniejszej grupy podatników, którzy nawet jeśli w poszczególnych latach
    > okresu trzyletniego poniosą wydatki na cele remontowe, ale w żadnym roku nie
    > przekroczą ustalonej kwoty, to nawet jeśli suma ich wydatków ją przekroczy,
    > to mimo to nie nabędą prawa do odliczenia.

    ...no właśnie. I AFAIR "powstanie prawa do odliczenia" TK orzekł...
    Ale nie działanie prawa do odliczenia wstecz (za lata za które
    limitu nie przekroczono)

    [...]

    Z tego zdania mądry nie jestem :]
    Piszę na podstawie tego co pamiętam...