  • Data: 2009-07-19 13:18:26
    Temat: Re: [press] Podatek progresywny zaskarżony do TK
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Jak dasz promil, to może pojawić się pytanie z czego dołożyć aby pokryć
    > koszty zbierania podatku :>

    > W granicach liberalnego państwa i tak dalej mieści mi się podatek od
    > powierzchni i sposobu dostępu do niej.
    > Powierzchnia wyłączona - jakaś dająca wyższą niż przyrost powierzchni
    > potęga drogi dla najmniej korzystnego obejścia i objazdu wyłączenia,
    > powierzchnia dostępna dla przejścia i przejazdu - niby dlaczego miałby
    > być podatek, skoro ktoś kto kupił terezn pozwala po nim łazić i jeździć?

    > A nie szkoda wydawać pieniędzy na wycenę, aby była rzetelna?

    Tutaj sposób jest bardzo, bardzo prosty. Każdy sam będzie wyceniał
    swoją nieruchomość i płacił od niej podatek. Z zastrzeżeniem, że każdy
    chętny może kupić od właściciela nieruchomość po cenie przez niego
    ustalonej, plus - na przykład - 20%.

    > A jak ma być nierzetelna (czyli tania, czyli b.niska stawka miałaby sens),
    > to jawnych niesprawiedliwości mamy chyba dość :|
    >
    > No, *CHYBA*, że wprowadzamy samoopodatkowanie oraz prawo do przymusowego
    > wykupu za 140% wartości nieruchomości.
    > To co innego.
    > Ale wtedy podstawą opodatkowania *nie jest* "rynkowa wartość
    > nieruchomości"

    Jest wartość nieruchomości, którą ona przedstawia dla właściciela.

    > Tu się akurat nie zgadzam, ale to sprawa oceny "słuszności społecznej".
    > IMVHO - liniowy.
    > I to dlatego, że (IMO) nie jest celem podatku "wyrownywanie sytuacji
    > społecznej" ludzi (co usiłuje się robić dziś). Ale pogłówny z tego
    > m.in. powodu nie ma racji bytu - choćby dlatego, że trzeba by zrobić
    > wyjątki dla chorych, kalek i dzieci (a to właśnie wyjątki są najbardziej
    > szkodliwe w konstrukacjach podatku, dają pole dla "kombinatorów").

    Dzieci nie płacą pogłównego. Pogłówny mógłby być płacony tylko przez
    pracujących.

    --
    Liwiusz