    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pożyczka dla kuzynki
    Date: Mon, 16 Nov 2009 10:46:38 +0100

    On Mon, 16 Nov 2009, Michal Jankowski wrote:

    > Nic nie rozumiem. Jesli pozyczam komus pieniadze i od poczatku sie
    > umawiam, ze pozyczka jest nieoprocentowana (i mieszcze sie w limicie,
    > albo place odpowiedni podatek "od czynnosci"), to nie wystarczy?

    Zdaniem fiskusa nie wystarczy.
    Traktuje odsetki "o wartości rynkowej" jako otrzymane bezpłatne
    świadczenie (nie darowiznę).
    Twoje pytanie jest bardzo zasadne, bo rzeczywiscie taki zapis
    w umowie *powinien* pełnić taką funkcję jak darowizna (a nie
    nieodpłatne świadczenie!), ale może kolejność interpretacji
    różnych przepisów wchodzących w rachubę gra swoją rolę.

    > Musze jeszcze sie osobno umawiac, ze odsetki darowuje czy tam cos?

    Właśnie zajarzyłem, że taka wersja powoduje podatek po stronie
    darczyńcy. Skoro podarował odsetki, to znaczy że najpierw je
    "wziął", więc powinien podatek zapłacić.
    Ech, ten fiskalizm...

    pzdr, Gotfryd