    From: k...@v...com.pl (Krzys)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek z zagranicy - co chce ode mnie US
    Date: 27 May 2002 23:54:50 +0200

    From: "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl>

    > A na czym to "podwyższenie skali" ma polegać ?
    [...]
    > Osoba B zarabia w kraju Y w którym obowiązuje zaliczka
    > 40% :> takoż dodatkowe 40000. W .pl zapłaciła 8000, tam
    > 16000. Ma zapłacić 20000, zapłaciła 24000 - czyli 4000
    > "do odzysku" :)
    >
    > Co wg ciebie się nie zgadza ? (bo jak na mój gust
    > to chyba nie masz nic innego na myśli !)

    Są dwie metody unikania podwójnego opodatkowania. Jedna, w zasadzie zgodna z
    powyższym przykładem, to opodatkowanie _całości_ dochodów w jednym z państw
    _z_zaliczeniem_podatku_ zapłaconego w drugim państwie. Częściej jednak
    spotykałem się z drugą - w państwie, w którym nie masz miejsca zamieszkania
    płacisz podatek tylko od dochodów _tam_ uzyskanych, natomiast w drugim,
    gdzie ciąży na Tobie nieograniczony obowiązek podatkowy (czyli podatek od
    wszystkich uzyskanych dochodów bez względu na miejsce ich uzyskania) płacisz
    podatek też tylko od dochdów _tu_ uzyskanych ale z zastosowaniem stopy
    procentowej właściwej dla _sumy_wszystkich_dochodów_.
    Np. przyjmując trochę zmodyfikowane założenia:
    Tu:
    do 40000 20%
    do 80000 30%
    pow. 80000 40%
    Tam: nieistotne
    dochód tu i tam po 40000
    Płacisz zaliczki:
    tu 8000
    tam X
    suma dochodów do ustalenia stopy % 80000
    podatek od 80000 wyniósłby 8000+12000=20000
    stopa % = 20000/80000=25%
    podatek należny tu: 25% x 40000=10000
    ostatecznie dopłacasz 10000-8000=2000

    Każdy przypadek trzeba niestety przeanalizować osobno z konkretną umową w
    ręku.

    Pozdrawiam
    Krzysztof