    Subject: Re: podatek od supermarketow
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <n3re25$nd4$1@node2.news.atman.pl>
    <56613e31$0$688$65785112@news.neostrada.pl>
    <n3rf5c$op0$1@node2.news.atman.pl>
    <56618211$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <56618a7e$0$641$65785112@news.neostrada.pl>
    <5661e0fd$0$659$65785112@news.neostrada.pl>
    <n3u37k$n16$1@node1.news.atman.pl>
    <5662a110$0$684$65785112@news.neostrada.pl>
    <n3ucgj$lno$2@node2.news.atman.pl>
    <5662bc1b$0$679$65785112@news.neostrada.pl>
    <n3uj8u$srb$2@node2.news.atman.pl>
    <5662e993$0$691$65785112@news.neostrada.pl>
    <n3ur0j$ekt$1@node1.news.atman.pl>
    From: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
    Date: Sat, 5 Dec 2015 18:34:49 +0100

    W dniu 2015-12-05 o 15:05, Liwiusz pisze:

    > I to jest właśnie nieprawda - i las, i droga może być prywatna, co nie
    > znaczy że nie może być opłacana przez wiele osób w różny, ustalony sposób.
    >
    > Tym samym twierdzenie, że "coś musi być państwowe" jest tylko dziecięcą
    > niewiedzą.

    A po jakimś czasie będziesz miał np. 1000 właścicieli autostrady, każdy
    będzie właścicielem paska 0,5 m szerokości i 10 km długości.
    I będziesz lewą stroną samochodu jechał po jednym pasku, a prawą po
    innym. Środek będzie najmniej zniszczony i właściciel powie "pierdolę,
    nie dokładam do remontu".
    Albo będziesz miał kawałki po 50 m x 100 m.

    Tak właśnie się działo z gruntami na wsiach. Są gminy w której paski
    ziemi są tak wąskie (ociec sprawiedliwie dzielił przysługujący mu łan
    między dzieci, dzieci między swoje dzieci, itd...), że geodeci nie mieli
    tak cienkich ołówków żeby taki pasek na mapę nanosić, paski po metr
    szerokie jak nie węższe.
    I tylko najstarsi mieszkańcy wiedzą, że od tego kamienia do tej kępy
    trawy to Jasia, a do kępy metr dalej to już Paciaciakowej, bo z mapy nie
    sposób tego wyznaczyć.

    Albo będziesz miał w akcie własności, że jesteś właścicielem 1/1768
    autostrady bez konkretnego miejsca.

    Rozliczanie kosztów utrzymania, remontów i opłat za przejazd taką
    autostradą to mokry sen biurokratów.

    Poniżej masz fragmenty z pracy z Wyższej Szkoły
    Inżynieryjno-Ekonomicznej z siedzibą w Rzeszowie, żebyś mi nie zarzucił
    dziecięcej niewiedzy, bo jak na razie to twoja wizja sprywatyzowania
    wszystkiego jest co najmniej naiwna:

    http://wsie.edu.pl/wp-content/uploads/2014/06/Scalen
    ia-grunt%C3%B3w-determinantem-wielofunkcyjnego-rozwo
    ju-obszar%C3%B3w-wiejskich.pdf

    Scalenia gruntów determinantem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich
    Rzeszów 2015

    Obraz dzisiejszej wsi w południowo-wschodniej Polsce trafnie odzwier-
    ciedla stwierdzenie Burtszty [Burszta, 1958], który podaje, że
    ,,środkiem, wzdłuż drogi i doliny rzeczki czy potoku, ciągną się długimi
    szeregami dwa rzędy zabudowań wiejskich, od których odbiegają
    prostopadle wąziutkie pasemka gruntów ciągnące się aż do granicy wsi".

    Jedną z przyczyn powstania szachownicy gruntów w tym okresie, był sposób
    lokowania osadników przez wielkich właścicieli ziemskich. W czasie
    kolonizacji (okres XI-XV wiek) powstawały wsie na prawie niemieckim o
    układzie łanowym.
    Układ łanowy polegał na tym, że każdy z osadników otrzymywał wydzielone
    i wytyczane długie równoległe działki gruntów o stałych wymiarach, które
    tworzyły wsie.

    Osadnictwo wyglądało tu w sposób następujący: po ogólnym ozna-
    czeniu granic wsi sołtys wraz z miernikami i osadnikami wytyczał wzdłuż
    doliny potoku, po obu stronach, dogodne miejsce do zabudowania, stara-
    jąc się, aby było niedaleko do bieżącej wody, ale bezpiecznie od wiosennych
    zalewów. Następnie każdemu osadnikowi wyznaczano zazwyczaj jednakowy
    pas gruntu, ciągnący się od nawsia (środkowa przestrzeń po obu stronach
    potoku zostawiony jako obszar wspólny), aż do granicy wsi. Wielkość tego
    pasa wynosiła zwykle jeden łan. Wzdłuż każdego łanu, wytyczano drogę
    polną, która umożliwiała osadnikowi dostęp do jego gruntu [Burszta, 1958].
    Podobnie było z układem zabudowań. Każdy osadnik stawiał je na początku
    swojego gruntu. Tak więc jedne zabudowania od drugich dzieliła szerokość
    łanu, zatem długość samej wsi była wielokrotnością szerokości łanów.

    Wsie łanów leśnych są znakomicie dopasowane w swoim rozplanowa-
    niu do warunków fizjograficznych. Na pochyłościach i stokach wzgórz,
    gdzie gleba na każdej prawie wysokości ma inną jakość, nie można było
    stworzyć
    bloków pól i niw. Dzielono je więc na wąskie długie pasy. W ten sposób,
    każdy osadnik otrzymywał wszystkie rodzaje gleb w jednym swoim łanie
    [Burszta, 1958]

    Natomiast na terenie równinnym pierwotne układy osadnicze dzielo-
    ne były wzdłuż dłuższego boku prostopadle do drogi, wokół której mieściła
    się zabudowa, tworząc szachownicę wstęgową. Te dwa typy szachownicy wy-
    nikały ze sprawiedliwego podziału przy dziedziczeniu czy spadkobraniu, który
    miał na celu, aby obdarowywany miał ziemię równej wartości i jednakowo
    oddaloną od siedliska.

    Rozdrobnienie gruntów jest istotnym problemem polskiego rolnic-
    twa. Oznacza to, że gospodarstwo należące do jednego właściciela, składa
    się z kilku oddzielnych działek. Do ogromnego rozdrobnienia pól dopro-
    wadził tradycyjny podział gospodarstwa pomiędzy spadkobierców, którymi
    najczęściej były dzieci właściciela. W niektórych regionach kraju
    niewielkie gospodarstwa składają się z kilkunastu działek, oddalonych od
    siebie nawet o parę kilometrów.