    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek od stypendium
    Date: Tue, 17 Apr 2007 19:23:27 -0500

    "Eleoni" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    news:f02err$a4o$1@news.onet.pl...

    > Osoba, ktora poszla o to zapytac w urzedzie skarbowym, zostala odeslana do
    > samej pani naczelnik. I ta pani naczelnik powolujac sie na przepisy dot.
    > umow miedzynarodowych miedzy krajami: Polski i UK upierala sie, ze trzeba
    > zaplacic 19% podatku od takiego stypendium.
    >
    > Czy to oznacza ze pani naczelniek jest oduczona? Moze Pan wie gdzie
    > sprawdzic, ze te diety na pewno mozna odliczyc?

    Pani neczelnik ma racje, tylko, ze nie powiedziala, ze te 19% (to tez nie do
    konca prawda) to dopiero jak cos zostanie po odliczeniu diet.

    Ustawa

    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego sa:
    23a) czesc dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywajacych
    czasowo
    za granica i uzyskujacych dochody z tytulu:
    a) stypendiów - w wysokosci stanowiacej równowartosc diety z tytulu podrózy
    sluzbowych poza granicami kraju, okreslonej w przepisach
    w sprawie wysokosci oraz warunków ustalania naleznosci przyslugujacych
    pracownikowi zatrudnionemu w panstwowej lub samorzadowej
    jednostce sfery budzetowej z tytulu podrózy sluzbowej poza granicami
    kraju, za kazdy dzien, w którym bylo otrzymywane stypendium,

    ---------------------
    Teraz z polskiego na nasze.
    W przypadku Anglii dieta to 32 funty za kazdy dzien.

    Czyli ilosc dni razy 32 funty dla polskiego US po prostu nie istnieje, tak
    jakbys tego nigdy nie dostala.
    I teraz moga byc dwie wersje

    a) ilosc dni x 32 funty > stypendium. Wówczas w ogóle z niczego sie nie
    rozliczasz i nieczego nie skladasz, bo wg polskiego prawa nie masz nic do
    opodatkowania

    b) ilosc dni x 32 funty < stypendium.

    W wersji b) zaczyna sie zabawa.
    Musisz wziac kazda wyplate stypendium (brutto) oddzielnie, najlepiej to sie
    robi w Excelu, kazda wyplate w oddzielnej kolumnie
    Teraz musisz rozplanowac od których wyplat odliczysz te diety. Rozlozyc
    mozesz dowolnie jak ci sie podoba.
    Najlepiej tam gdzie przelicznik na zlotówki jest najwyzszy.
    W co niektórych kolumnach wyjdzie ci zero, jak odliczysz tyle dni, zeby
    pokrylo cala wyplate. W co niektórych kolumnach wyjdzie ci wiecej niz zero.
    W kolumnach wiekszych niz zero, ze strony NBP bierzesz sredni kurs funta z
    dnia wyplaty (kazdy miesiac oddzielnie, bo kurs sie zmienial) i podpisujesz
    pod spodem i liczysz ile ci tego wyszlo w zlotówkach tej wyplaty "po
    dietach".
    Jak z sumujesz te zlotówki razem, to to jest stypendium do opodatkowania w
    Polsce do wykazania na PIT-36
    Teraz bierzesz sobie pit-zg i tak wyliczone stypendium wmalowujesz w pole 25
    pit-zg. W pole 26 wpisujesz potracony podatek przliczony na zlotówki
    analogicznie, o ile ci potracali od stypendium. Nie wiem co z kosztami
    uzyskania przychodu w przypadku stypendium. Chyba zero.

    Kowty wyliczone na pit-zg laduja w polach 73 i 75 pit-36, oraz 165. Uwaga
    pole 160 pozostaje puste, to nie do tego typu rozliczen.

    Radze skorzystac z dobrego programu do rozliczania podatków np. www.pity.pl
    bo art 27.9 ustawy umówi jeszcze o proporcji odliczenia,wiec latwo pokopac.
    Radze zaczac od wypelnienia pit-zg, wówczas kwoty same ci sie przeniosa do
    pit-36. Wystarczy tylko wpisac potem swoje imie i nazwisko.

    Jasne?