    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pit5 - kilka prostych pytan
    Date: Mon, 13 Mar 2006 10:00:30 +0100

    On Sun, 12 Mar 2006 j...@n...org.inv wrote:

    > Moja sytuacja: podatek nieliniowy, vat, kpir, bez kasy (maly obrot),
    > pracuje tez na etacie
    >
    > po jakim miesiacu sklada sie pit5:
    > - tym w ktorym ma sie dochod dajacy podatek powyzej 530,08?
    > - tym w ktorym ma sie podatek wyzszy niz (530,08 + dotad zaplacone
    > skladki na zus zdrowotny)?

    To jest jedyna możliwość która odpada :]

    > - tym w ktorym ma sie podatek wyzszy niz (530,08 + 7,5 procenta z dotad
    > zaplaconych skladek na zus zdrowotny)?

    A ta jest dla odmiany z kosmosu ;)
    Ma być 7,5% *podstawy* zapłaconych składek.
    Czyli z grubsza (z dokładnością do zaokrągleń) zapłacone
    składki*(7,5/8,25) czy ile tam w zeszłym roku było.

    > Czy jezeli pracuje dodatkowo na etacie, to mam prawo do tej kwoty wonej od
    > podatku (okolo 530 zl = 19 % * 2789 zl ) w mojej DG?

    Tak. Za to nie masz tego prawa w dochodach z pracy - nie masz prawa
    złożyć pracodawcy informacji że "nie uzyskujesz dochodów pozwalających
    rozliczać kwotę wolną", więc pracodawca NIE rozlicza jej w zaliczce
    z pracy.
    I nie da się tej kolejności zmienić - przepisy nie przewidują.

    A co do pytania o składanie - są dwa stanowiska:
    - kiedy wychodzi podatek (czyli to co zapisywałeś jako 1. wersję)
    - kiedy wychodzi podatek do zapłaty.

    > i po ktorym miesiacu placi sie zaliczki na podatek?

    No jak ci wyjdzie na PIT :>
    Jak najpoważniej piszę :]

    > Jezeli okaze sie ze musze wplacic zaliczke na podatek pit od DG - to
    > wplacam (zakladajac ze dochod z DG miesci sie w I. przedziale podatku)
    > ((dochod * 19%) - 530,08 zl)? Czy jakos inaczej?

    Pogryzę ;)
    Przecież:
    - łapiesz KPiR
    - przepisujesz co trzeba do PIT
    - liczysz PIT
    - patrzysz ile wyszło.

    I już!
    Tam są całe płachty które być może zostaną ci puste.
    BYĆ MOŻE - dlatego posługiwanie sie twoimi uproszczonymi metodami
    nie jest prawidłowe, bo kto inny poczyta i będzie myślał że też tak
    ma robić!! (a będzie miał doliczenia i odliczenia których nie ujmie,
    bo "na grupie napisali").

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)