  • Data: 2009-05-30 21:32:05
    Temat: Re: odszkodowanie z poczty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > - umowa jest zawarta z *nadawcą*.

    Zgadza sie, ale ryzyko utraty kodeks cywilny przerzuca de facto na
    odbiorcę.

    > Odbiorcy w takim układzie nic do stosunku między nadawcą a
    > przewoźnikiem.

    Wiem. Nie jest stroną umowy.

    > Niektórzy nadawcy/sprzedawcy usiłują w ten sposób ustrzelić dwie
    > zwierzyny - spotyka się np. na aukcjach zapis "kupujący udziela
    > a sprzedawca przyjmuje do wykonania pełnomocnictwo do zawarcia
    > umowy przesyłki w imieniu kupującego"; jeden cel to uniknięcie
    > opodatkowania VATem przesyłki (nie wiem co USy na to :>), drugi
    > to właście przekazanie kupującemu "walki z pocztą".

    Czyli gość sam do siebie wysyła przesyłkę?

> [...]
    > wyższa niż straty - zgadzasz się?) niż odszkodowania za straty
    > materialne.
    > Oczywiście jest to odszkodowanie dla STRONY UMOWY.
    >
    > Patrz mój post - załóż, że masz "typowy list".
    > I co, będzie Ci się należało 20 groszy czy 1 zł 20 groszy odszkodowania,
    > czy doliczysz do tego jeszcze kolejne 1,20 za pisemne wezwanie poczty?
    > ;)

    > Nic z tych rzeczy, IMO.
    >
    > Przyjmij że zawierasz umowę na terminowe postawienie dwu schodków
    > o wartości 500 zł obłożone karą umowną 1800 zł.

    W sumie faktycznie masz rację. Z tym, ze powinno sie zatem raczej używać
    sformułowania "kara umowna", a nie "odszkodowanie", bo byłoby to bardziej
    zbliżone do charakteru tego zadośćuczynienia.