eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiobowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy › Re: obowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy
    From: "fart" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: obowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy
    Date: Wed, 5 Feb 2003 16:10:03 +0100
    Sender: a...@f...onet.pl@dial-925.jgora.dialog.net.pl

    Użytkownik "Tomko" <t...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    news:b1qkj3$d64$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > 1. Czy jest obowiązek zakładania konta bankowego na firme ?? (jestem na
    > zasadach ogólnych, płtnik VAT)
    > 2. Mam konto prywatne (obsługuje je przez internet) czy moge płacici z
    niego
    > ZUS
    > 3. czy nazwa mojej firmy moze byc np jak moje imie i nazwisko i tyle np.
    Jan
    > Kowalski i czy to cos będzie szkodziło mi w przyszłosci

    1. Jeśli "uprawiasz" wolny zawód i nie prowadzisz działalności gospodarczej.
    np lekarz, pielęgniarka...... nie musisz do regulowania ZUS zakładać
    rachunku bankowego nie musisz także jeśli łapiesz się na:
    Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w
    rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt,
    ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także
    wynajmowania przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów, sprzedaży
    posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług
    związanych z pobytem turystów.
    W pozostałych przypadkach ustawa Prawo Działalności Gospodarczej nakazuje
    regulować płatności z budzetem za pomocą rachunku podmiotu gospodarczego w
    ustawie są rówież podane kwoty, jakimi możesz operować gotówką i obowiązek
    płatności przelewami.
    Tak więc jeśli jesteś przedsiębiorcą to pamiętaj:
    Art. 13. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:
    1) dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku
    bankowego tego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy stroną transakcji jest
    inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość należności lub zobowiązań
    przekracza równowartość 3.000 EURO albo równowartość 1.000 EURO, gdy suma
    wartości tych należności i zobowiązań powstałych w miesiącu poprzednim
    przekracza równowartość 10.000 EURO, przeliczanych na złote według kursu
    średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego
    dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonywane są operacje
    finansowe,
    2) zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek dochodo
    wy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, a w razie posiadania więcej niż jednego rachunku - do wskazania
    jednego z nich jako rachunku podstawowego i zawiadomienia o tym banku, w
    którym rachunek jest otwarty, oraz właściwego urzędu skarbowego;
    zawiadamiając urząd skarbowy, należy podać nazwę i adres banku oraz numer
    rachunku bankowego albo podstawowego rachunku bankowego,
    3) zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty
    jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, informując o
    nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków bankowych,
    4) zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe tego
    przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek
    podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą.

    2. Sugeruję GIRO-konto na poczcie .... nic nie kosztuje a i od 2003 r. jest
    możliwość regulacji zobowiązań nie tylko względem ZUS ale również podatkowe.

    3. Odsyłam do wspomnianej ustawyPrawo Działalności Gospodarczej
    - najpierw oznaczenie:
    Art. 11. 1. Zakład główny, oddział oraz inne stałe miejsce wykonywania przez
    przedsiębiorcę działalności gospodarczej powinny być oznaczone na zewnątrz.
    2. Zewnętrzne oznaczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
    1) oznaczenie przedsiębiorcy,
    2) zwięzłe określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej.
    - nazwa:
    7) oznaczenie przedsiębiorcy - firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze wskazaniem
    formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.