eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiobowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy › Re: obowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy
  • Data: 2003-02-06 07:12:05
    Temat: Re: obowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy
    Od: Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik AndY napisał:

    > Moze ktos potwierdzic post farta ? :) Nie to ze mu nie wierze a wrecz nawet
    > tez tak myslelm ale wczoraj znalalem info w poscie Tomko pt: "Konto bankowe
    > i nazwa firmy" ze sie cos zmienilo i teraz rachunku nie trzeba ... to jak
    > bedzie ? byla jakas zmiana gdzies po drodze ?

    Zminy nie było, ale sytuacja jest "niedookreślona".
    Nie ma literalnie w żadnej ustawie wypisanego obowiązku posiadania
    osobnego konta firmowego, ale...
    Zobowiązania z tytułu podatków i ZUS MUSISZ regulowac za posrednictwem
    konta bankowego.
    Przyjmowac i płacić kwoty wieksze niż 3000EURO w transakcjach z innymi
    przedsiębiorcami MUSISZ za pośrednictwem konta bankowego.

    Wiekszośc banków nie pozwala płacic podatków i ZUS (poza osobistym zusem
    przedsiębiorcy) z konta osobistego. Wyjątek to podatki płacone po
    zakończeniu działalności gospodarczej - np. podatek od remanentu
    likwidacyjnego, zaległości itp.
    W wiekszości regulaminów kon osobistych jest zapis zabraniający uzywania
    tego konta do działalości gospodarczej - po prostu z reguły konta
    osobiste są dużo tańsze niz firmowe i bank nie życzy sobie żeby
    przedsięborcy mieli za dobrze jak moga miec gorzej.

    Niebezpieczeństwa wynikając z uzywania osobistego konta są jednak
    niewielkie - wypowiedzenie umowy konta przez bank, o ile sie zorientuje,
    uznania przychodów z odsetek bankowych za przychód z zdziałalności
    gospodarczej (hmm.. od czasy wprowadzenia belkowego juz nie takie to
    straszne jak kiedyś).
    Ponadto w razie zalegości podatkowych US wchodzi za jednym zamachem i na
    środki firmowe i na "prywatne". I to nie tylko Twoje ale czesto i
    współmałżonka - czyli ma Cie na widelcu. A jeżeli jeszcze masz z kontem
    powiązana lokate, to wpadłeś.
    Własnie niedawno byłam świadkiem (jeżeli mozna to tak ująć) zablokowania
    przez US konta osobistego przedsiębiorcy. Na koncie było ok 1000zł,
    zaległośc ponad 5000 (nota bene gośc spóźnił sie z VATem o jakieć 2
    tygodnie, nie dostał zadnego ponaglenia tylko od razu w łeb) więc US
    zabrał mu pieniadze z lokaty. Chłopak stracił całe, ponad roczne,
    odsetki a przez ponad tydzień nie miał dostępu do konta.
    Ale to sytuacje ekstremalne...

    Spotkałam sie jeszcze kiedys z interpretacja że transakcje za
    posrednictwem konta osobistego powinny byc traktowane jak transakcje
    gotówkowe i objete limitem - ale uzasadnienia bylo dośc mętne i do mnie
    nie przemawiało.

    Generalnie - musisz rozwazyc ryzyko i sam zadecydować.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl