  • Data: 2004-10-01 20:56:50
    Temat: Re: najem vat a stoen-energia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 1 Oct 2004, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ > Hm... muszę odszczekać że nie da się tak zinterpretować.
    >+
    >+ HA!
    >+ czyli IMO ;-) generalnie możemy się zgodzić, że na 'chłopski rozum' powinno
    >+ być odliczenie 20% kwoty VAT i tzw. *refaktura* wraz z naliczeniem tych
    >+ 20% - na całej operacji 'rozrachunki' vatowe się zerują.
    >+
    >+ Ale że podstawą do tego jest art 86, to już bym polemizował

    A nie nie.
    Ja właśnie taki tok myślenia wziąłem odruchowo do obrony tezy
    iż nie można "dzielić faktury". Karolowe odesłanie do "literalnej
    treści" spowodowało iż teraz muszę bronić stanowiska przeciwnego :] ;)
    [...]
> [...]
    >+ art 86 ust.1 "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
    >+ wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi [...] przysługuje prawo do
    >+ obniżenia..." - - - i tu wszystko gra: "W ZAKRESIE" [...]
    [...]
    >+ wątpliwości jednak budzi:
    >+ ust. 2 pkt 1 "kwotę podatku naliczonego stanowi [...] SUMA kwot podatku
    >+ określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika...'
    >+ SUMA to SUMA - nie ma mowy o proporcjach, nie ma mowy o odniesieniu do ust.1
    >+ (zakresu) => czyli MUSIMY (?) odliczyć całość VAT.

    Nie mam wątpliwości że "podatek naliczony" stanowi całość.
    Ale *z tej całości* (.2.1) tylko *część* (.1) może być odliczana, tak
    jak to Karol prezentuje - skutecznie mnie przekonał :)
    Ujmując rzecz algorytmicznie - wychodzi iż kwotę do odliczenia
    niekoniecznie wyznaczamy w cyklu "określenie które VATu naliczone
    idą do odliczenia, posumowanie po zestawach: odliczany/częsciowo
    odliczany/nie odliczany" ale "określenie VATów naliczonych [.2.1],
    *wydzielenie* w nich które idą do odliczenia/proporcji/przepadają" :)

    >+ A co Wy na to?

    IMHO zostały do wyboru *dwie* drogi do uzyskania "efektywnego
    odliczenia":
    - nie odliczyć bazując na omawianej koncepcji
    - odliczyć całość i doliczyć "przekazaną na cele osobiste" za
    pomocą FW (nie wiem czemu Karolowi się nie podoba, ale trudno :)).

    IMHO ta wersja cały_naliczony/częśiowo_należny jest... korzystniejsza :)
    "Poprawia" współczynnik proporcji (zwiększając obrót opodatkowany !)
    Tak samo zresztą jak przy RiR... !

    >+ :-)

    My też :)

    --