    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: najem inaczej...
    Date: Tue, 23 Jan 2007 00:51:08 +0100

    On Mon, 22 Jan 2007, piatkos wrote:

    > powiedzcie czy takie rozwiazanie jest wogole mozliwe, bo zastanawiam
    > sie czy nie trzeba miec koncesji.

    Mi się wydaje że koncesja jest potrzebna na:
    - *handel* nieruchomościami (a przecież nie o sprzedaż chodzi)
    - zarządzanie *nieruchomością*.
    Mogę się mylić, ale mi opisywany przypadek nijak na to nie wygląda :)
    Na mój gust w rachubę wchodzą umowy:
    - dzierżawy (istotą dzierżawy, różniącej od wynajmu, jest uprawnienie
    dzierżawcy do "pobierania pożytków")
    - najmu z prawem do podnajmu (musi być wyraźnie zapisane w umowie).
    Podatkowo AFAIK różnicy nie ma.

    > i jak to rozwiazac, zeby podatek byl
    > odprowadzany legalnie, ale tez i jak najmniejszy ;P

    Na mój rozum - dzierżawca/najemca, jednocześnie podnajmujący, jednak
    powinien być na zasadach ogólnych.
    Skorzystanie z "liniowego" jest mozliwe tylko po założeniu DG
    z zakresem "wynajem nieruchomości" :), ale:

    > wynajmuje tez inne mieszkanie i oplacam podatek w formie ryczaltu -
    > jezeli to ma jakies znaczenie :)

    ...obawiam się że ma, że może skomplikować p. widzenia :(
    Może ktoś się wypowie w sprawie takiej kombinacji:
    - DG "wynajem nieruchomości" na liniowym, zajmujące się podnajmem
    rzeczonego lokalu
    - "osobisty" wynajem mieszkania na ryczałcie

    Mi to pachnie tym samym zgrzytem co pytanie "czy mogę tę samą
    czynność dla firmy A wykonywać jako DG oraz to samo dla firmy
    B w ramach umowy wykonywanej osobiście".
    Brak dobrej odpowiedzi :(

    pzdr, Gotfryd