    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: mała firma internetowa
    Date: Fri, 8 Aug 2003 23:31:06 +0200

    On Fri, 8 Aug 2003, plusz wrote:

    >+ Użytkownik "a4" <a...@o...pl> [...]
    >+ > nie? czy vatowcem czy nie.... po wstepnym oczytaniu stwierdziłem ze na
    >+ > poczatek najrozsadniejsze bedzie: ryczałt bez vatu....co myślicie o tym?
    [...]
    >+ przy tym rodzaju działalności dużo VATu możesz odliczyć (np. za internet,

    Zlituj się... Za SDI odliczam całe 9 zł 10 groszy... :]
    Za telefon (22% VAT) jest "trochę" więcej, nie powiem, ale
    telefonu nie wymieniałeś ! :)

    >+ papier do drukarki, płyty CD, itp.)

    Jasne. Też się nazbiera na piwo z zakąską... ;)
    Za to trzeba zarobić na VAT od dochodów - w tym "kosztów
    zwolnionych z VAT" (konkretnie: ZUS *i PIT* !)
    IMHO *to zależy co chce robić* i zdania nie zmienię ! :)

    Jak będzie robił usługi "dla firm" - to "im" to najczęsciej
    (jeśli VATowcy) obojętne czy naliczy VAT czy nie, więc nawet
    tych kilka złotych się opłaca. Ale z tego co "dla ludzi" - jak
    najbardziej nie; oczywiście wielkimi literami wyłączając
    handel oVATowanym towarem "dla firm" (bo wtedy to oczywiste
    że bez VATu ani rusz), dla odmiany handel "dla ludzi" jest
    mniej wraźliwy :) - ale z wynikiem ujemnym (jeśli firma
    ma realny dochód - to na pewno "dołoży do VATu").
    Dla przykładu:
    Przyjmijmy że ma zamiar świadczyć usługi "dla ludzi" i że nie
    będzie sprzedawał sprzętu (bo robi to "firma kolegi" ;)):
    wtedy przy 1000 zł dochodu i 300 zł kosztów "oVATowanych"
    zostaje "strata" na 700 zł VAT; nie będąc VATowcem ma "stratę"
    tylko na 300 zł VAT :) (jako "stratę na VAT" określono w niniejszym
    akapicie "kwotę od której należy odprowadzić VAT" !)
    Albo da szczegóły do obliczeń, albo ma pytanie na inną
    grupę (z wróżkami :]) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)