    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: likwidacja DG - pare pytan
    Date: Mon, 30 Jul 2007 22:42:19 +0200

    On Mon, 30 Jul 2007, jureq wrote:

    > Spróbuję odpowiedzieć to co wiem.

    ...a ja skomentuję również w myśl tej samej zasady :)

    > Osobie prywatnej możesz wystawić fakturę VAT, paragon fiskalny (gdy
    > masz kasę), paragon zwykły (niefiskalny) lub nic. Jednak uważaj. To "itp"
    > po słowie "komputery" może mieć duże znaczenie. Jeśli chodzi np o telefon
    > radio, płyty CD, to będziesz musiał na koniec kupić kasę fiskalną.

    s/musiał/musiała/
    ;)

    > Wyposażenie poniżej 1,5 Kzł nigdzie nie wpisane możesz w zasadzie uznać za
    > nieistniejące. Nikt nie będzie nigdy się nim zajmował.

    ...oczywiście, o ile nie jest to tak że są kupione relatywnie niedawno
    i ewentualna przypadkowa kontrola spyta dlaczego sprzęt kupiony
    w ostatnim kwartale DG znienacka gdzieś się "zapodział" :)

    A osobno trzeba dodać, że jeśli "coś" zostało zakupione na cele
    wewnętrzne (ST lub wyposażenie), odliczono VAT i pozostanie
    w ewidencji lub trzeba ująć w remanencie początkowym, to oczywiscie
    (do momentu PODOBNO planowanej nowelizacji) zdecydowanie trzeba sprzedać,
    żeby podatek *VAT* zapłacić od "wartości rynkowej" a nie "wartości
    nabycia"!
    Absurd, ale przepis jest jaki jest - można spokojnie sprzedać
    np. komputer np. na allegro, kupić *taki sam* i w ten sposób
    uniknąć zapłacenia zawyżonego VAT...
    Zastrzeżenie: IMO powyższe nie dotyczy oprogramowania.
    Skoro program jest traktowany *dla VAT* jak usługa, to pomysły
    z doliczaniem VAT go nie dotyczą.

    > W lipcu za czerwiec. Nie wiem co się stanie gdyby pojawiły się jakieś
    > dochody już w miesiącach po zamknięciu DG. Przy "zwykłych" zaliczkach po
    > prostu trzeba byłoby zapłacić. Przy uproszczonych nie wiem.

    Mam tzw. głupie pytanie - dosłowny cytat jest taki:
    +++
    6b. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogš wpłacać zaliczki
    miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokoœci
    1/12 kwoty obliczonej, z zastrzeżeniem ust. 6h i 6i, przy zastosowaniu
    skali podatkowej [...]
    [...]
    6c. Podatnicy, którzy wybrali uproszczonš formę wpłacania zaliczek,
    sš obowišzani:
    [...]
    2) stosować uproszczonš formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy,
    ---

    Wzmianka o banku przywiodła taką uwagę: jak wiemy, "uboczne" przychody
    z DG mogą spokojnie mieć miejsce również po tzw. "zakończeniu DG",
    znaczy zaprzestaniu *prowadzenia*.
    Inaczej mówiąc, zakończenie prowadzenia nie oznacza ani końca uzyskiwania
    przychodów, ani końca ponoszenia kosztów (gwarancje jakieś trzeba
    obsłużyć, zwroty i inne reklamacje przyjąć...).
    W przypadku "normalnego opodatkowania" sprawa jest prosta: incydentalny
    przychód (np. ze sprzedaży byłego ST) powodował za czasów "deklaracyjnych"
    obowiązek złożenia incydentalnej deklaracji - oraz zapłacenia zaliczki,
    co jak mniemam nadal ma miejce (bo dlaczego by nie).

    Z powyższego wychodzi mi jedno - już wiecie co... niby jaki przepis
    określa, że tzw. "zamknięcie DG" miałoby uprawniać do zaprzestania
    wpłacania zaliczek w uproszczonym trybie?

    Nie piszcie mi że absurd ;) - powołuję się na literę prawa!

    Wybrała "formę uproszczoną"? - wybrała.
    Ma płacić zaliczki PRZEZ CAŁY ROK PODATKOWY? - ma płacić.
    Jak ma być inaczej, to ja poproszę o objaśnienie co przeoczyłem
    przy czytaniu ustawy :) - przyznaję, że przejrzałem (teraz,
    pod tym kątem, bo zasadniczo nigdy nie to nie interesował) po
    łebkach, więc szansa że czegoś nie dopatrzyłem jest spora.
    No to pytam: "czego nie dopatrzyłem??"

    Bo jeśli dobrze czytam, to ostatnia zaliczka będzie w grudniu...

    pzdr, Gotfryd