    From: "BaLab" <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie fa walucie obcej
    Date: Mon, 6 May 2002 11:25:47 +0200

    Użytkownik "Cezary F" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:ab58hv$9f5$1@news.tpi.pl...

    > Czy istnieje jakiś wzór druczka, na którym dokonuje

    > Nie.
    > -po pierwsze:
    > ustawa wyraźnie podaje wg jakiego kursu

    Tak, co do kursu nie mam wątpliwości.

    > -po drugie:
    > nie zawsze jest SAD

    Zakładając, że rozliczam się na podstawie KPiR, jak się to ma do par.12
    rozp. min.finansow w sprawie KPiR, gdzie jest jasno powiedziane, że
    podstawą mogą być dokumenty celne? Zagraniczny "invoice" to nie faktura
    w rozumieniu przepisów polskich, ewentualnie nieokreślony rachunek, ale
    i wówczas, aby stał się podstawą do zaksięgowania musi być sporządzony w
    języku polskim. Czyżbym się mylił?

    § 12. 1. Zapisy w księdze dokonywane są w języku polskim i w walucie
    polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych
    i rzetelnych dowodów.
    (...)
    3. Podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
    1) faktury, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, dokumenty celne,
    rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej
    "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach,
    lub
    (...)
    4. Dowód księgowy powinien być sporządzony w JĘZYKU POLSKIM. Treść
    dowodu musi być pełna i zrozumiała; dopuszczalne jest stosowanie skrótów
    ogólnie przyjętych. Jeżeli w dowodzie podane jest wartościowe określenie
    operacji gospodarczej tylko w walucie obcej, podatnik posiadający ten
    dowód jest obowiązany przeliczyć walutę obcą na złote, po obowiązującym
    w dniu dokonania operacji kursie, zgodnie z zasadami określonymi w
    ustawie o podatku dochodowym. Wynik przeliczenia należy zamieścić w
    wolnych polach dowodu lub w załączniku do dowodu sporządzonego w walucie
    obcej.

    Pozdrawiam,
    BaLab