    From: "mcgregor" <gzaczynski(n.o.s.p.a.m)@yahoo.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: faktura VAT do UE z 0%VAT - swiadczenie uslugi
    Date: Fri, 3 Sep 2004 15:39:42 +0200

    Odnosnie pytania 3-go "Czy firma swiadczaca uslugi w krajach UE musi byc
    platnikiem VAT".

    Chodzi o przypadek:
    - jednoosobowa firma z siedziba w Polsce
    - firma swiadczy tylko uslugi w kraju UE
    - miejscem swiadczenia uslugi jest kraj UE (zgodnie z art. 27 o VAT).
    Czy firma musi byc platnikiem VAT?

    Moja interpretacja jest nastepuja.
    1. Obowiazek rejestracji na rzecz podatku VAT wystepuje w przypadku
    okreslonym w art. 5 ustawy o VAT.
    Jezeli firma swiadczy tylko uslugi w krajach UE (miejsce swiadczenia uslugi
    jest kraj UE lub kraje UE)
    wowczas nie jest spelniony warunek okreslony w ust. 5.
    Firma taka podlega obowiazkowi podatkowemu w kraju UE (obowiazek rozliczania
    podatku VAT ma wowczas firma
    z UE u siebie w kraju - dokladnie jak oni to robia nas nie interesuje).
    Obowiazek rejestracji na rzecz podatku VAT nastepuje rowniez jezeli
    zaistnieja warunki okreslone w art. 113 (podatku o VAT).
    Art. 113 dotyczy przypadku jezeli sprzedaz opodatkowana przekroczy kwote 10
    tys euro.
    W opisanym wyzej przypadku rozliczanie VAT odbywa sie za granica (czyli dla
    polskiego US w mysli art.113 sprzedarz uslugi nie jest opodatkowana w
    Polsce, czyli warunek art.113 nie zachodzi).
    Z powyzszego wynika ze firma w polsce nie musi byc platnikiem VAT oraz przy
    wylacznym exporcie uslugi nie zachodza warunki art. 113 niezaleznie od
    kwoty na ktore faktury zostaly w sumie wystawiane.
    2. Jednakze firma w Polsce moze zostac platnikiem VAT biernym lub czynnym
    jezeli tego bedzie sama chciala (to zalezy od firmy jezeli jest jej na reke.
    Wowczas moze sobie odliczac VAT na towary zakupione towary zwiazane z
    wykonywanymi uslugami).
    Firma decyduje sie zostac biernym platnikiem VAT jezeli w formularzu VAT-R
    zaznaczy pole ze bedzie korzystala ze zwolnienia okreslonego w art. 113
    Firma zostaje czynnym platnikiem kiedy z tego zwolnienia rezygnuje.
    3. Firma musi zostac platnikiem VAT (biernym lub czynnym) jezeli zajda
    warunki okreslone w art.5. Czyli np. jezeli wyswiadczy jakas usluge na
    terenie
    kraju lub bedzie importowac jakas usluge z kraju UE itp.

    Czy moze sie myle?
    mcgregor