    From: Mario <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Date: Mon, 10 Jul 2006 18:47:28 +0200
    <Pine.WNT.4.60.0607032125240.1820@athlon> <e8c2su$jai$1@news.lublin.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607040916150.2812@athlon>
    <e8dcvc$1so$1@atlantis.news.tpi.pl> <e8den4$vth$1@news.lublin.pl>
    <e8dioc$l7r$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607042131260.3668@athlon>
    <e8frev$8it$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607051114390.3628@athlon>
    <e8g6fa$hms$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607060838290.3544@athlon>
    <e8itd8$oq9$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607061444070.244@athlon>
    <e8kt0p$3mg$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0607072159050.316@athlon>
    <e8svkt$j4h$1@atlantis.news.tpi.pl>

    gonia napisała:
    > Przy czym ja neguję samego prawa, które faktycznie wynika z
    > dyrektywy i naszej ustawy, o czym świadczą interpretacje przytoczone
    > przez Docenta. Ja tylko proszę o podanie przepisu, który od strony
    > technicznej nie wykluczałby tego prawa, przepisu, z którego wynika, że
    > tak naprawdę okres otrzymania jest nieistotny.

    Może przekona Cię ten wątek na forum pracowników skarbowości.

    http://www.skarbowcy.pl/index.php?name=PNphpBB2&file
    =viewtopic&t=571

    oraz konkluzja że w czasie narad w Izbach Skarbowych potwierdzono wyroki
    ETS i przykłady przytoczone przez Tomka O.

    Zasada odliczenia podatku naliczonego jest fundamentalna dla systemu
    podatku VAT.
    Tak więc od dzisiaj radzę zacząć zbierać faktury na wszystko co się da,
    bo kto wie czy przedmioty te nie zaczną kiedyś służyć czynnościom
    opodatkowanym.

    Jeszcze to podsumowanie z forum:

    Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu
    różnicy podatku naliczonego nie stosuje się do podatników, którzy nie są
    zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z
    wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
    Tak więc stosownie do powyższego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy
    podatku naliczonego nie stosuje się m.in. do podatników, którzy nie
    dokonali zgłoszenia rejestracyjnego. Omawiany przepis nie wskazuje
    jednak, z jakim momentem (z punktu widzenia niemożności odliczenia
    podatku naliczonego) należy wiązać status podatnika zarejestrowanego
    czynnego z możliwością skutecznego odliczenia kwoty podatku w składanej
    deklaracji VAT-7. Wobec czego w rozstrzyganej kwestii ważnym jest
    przyjęcie czy organy podatkowe mają prawo do zakwestionowania możliwości
    odliczenia kwoty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zgłoszenie
    rejestracyjne nie zostało dokonane w dniu nabycia towaru, ale w dniu
    złożenia deklaracji (w której uwzględniono podatek wykazany w fakturze i
    dokonano jego obniżenia) podmioty te stały się zarejestrowanymi czynnymi
    podatnikami.
    Zdaniem tutejszego organu podatkowego skoro ustawodawca w art. 88 ust. 4
    ww. ustawy o VAT odnosi się w swoim uregulowaniu do obniżenia kwoty lub
    zwrotu różnicy podatku należnego tj. do momentu późniejszego niż moment
    nabycia towaru (bowiem o takim obniżeniu można mówić dopiero w
    rozliczeniu deklaracji za dany okres rozliczeniowy), to za właściwy
    należy uznać nie tyle moment powstania prawa do obniżenia podatku
    należnego, co moment powstania możliwości realizacji przez podatnika
    tego prawa.
    W praktyce będzie tutaj mowa o upływie terminu do złożenia rozliczenia
    (deklaracji podatkowej), w której podatnik wykazuje kwotę podatku
    naliczonego obniżającą podatek należny lub kwotę zwrotu różnicy podatku.
    Warunkiem koniecznym, aby przyjąć taką interpretację ww. przepisu, jest
    dokonanie w tym czasie zgłoszenia rejestracyjnego.
    Zatem rozważając możliwość kwestionowania odliczenia kwoty podatku
    naliczonego istotnym jest ustalenie czy zgłoszenie rejestracyjne zostało
    dokonane przed upływem terminu do złożenia rozliczenia za okres, w
    którym nastąpiło zdarzenie uprawniające podatnika do obniżenia podatku
    należnego, bowiem status podatnika zarejestrowanego jest konieczny w
    momencie składania rozliczenia.
    Wobec takiego stanowiska należy przyjąć, że przewidziane w art. 88 ust.
    4 ustawy o VAT wyłączenie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
    należnego ma zastosowanie tylko wtedy, gdy zgłoszenie rejestracyjne nie
    zostało dokonane przed zakończeniem upływu terminu do złożenia
    rozliczenia, o którym mowa wyżej.
    Za takim stanowiskiem przemawia także zasada neutralności podatku od
    towarów i usług wyrażająca się w umożliwieniu podatnikowi pomniejszenia
    podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i
    usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do obniżenia podatku
    należnego jest zasadniczą cechą podatku od towarów i usług i dlatego
    powinna być preferowana taka wykładnia przepisów podatkowych, która w
    jak najmniejszym stopniu prowadzi do ograniczenia tego prawa, a tym
    samym do faktycznej zmiany istoty podatku od towarów i usług. Każde
    pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego musi
    jednoznacznie wynikać z przepisów prawa, a unormowania w tym zakresie
    nie powinny podlegać wykładni rozszerzającej.