    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 22 Apr 2013 10:39:52 -0700 (PDT)
    Subject: Re: dochód zagraniczny - jak rozliczyć?
    From: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    Serdecznie dziękuję za obszerną, wyczerpującą odpowiedź,
    aż miło się ją czytało. Odniosę się jeszcze do tego
    fragmentu:

    > Zaliczki w USA ci nie pobrali bo zapewne nie mieli takiego obowiazku.
    > Ewenutalnie po twojej stronie nalezaloby sie zastanowic czy to ty nie
    > musisz rozliczyc sie z dochodu w USA i tam tez wypelnic rozliczenie
    > podatkowe. Nawiasem mowiac, wlasnie w poniedzialek minal ci termin. :)
    >
    > W umowie o unikaniu podwojnego opodatkowania pomiedzy USA i Polska stoi
    > 2000 dolorow zwolnione z opodatkowania, wiec jak nie przekroczyles tej
    > kwoty to raczej nie musisz sie obawiac, ze za 5 lat przy probie wjazdu
    > na teran USA zostaniesz aresztowany na lotnisku za nieplacenie podatkow :)

    Byłem dość blisko granicy, ale zmieściłem się w 2000 dolarów. Pozwolę
    sobie
    zadać jeszcze 2 pytania.

    1. Mój przychód to kwota w złotówkach (nie mam konta walutowego),
    która
    faktycznie wylądowała na moim koncie, tzn. już pomniejszona o koszty
    przelewów,
    mam rację?

    2. Jak to jest ze strony amerykańskiej? Jeśli podana wysokość nagrody
    to X dolarów,
    ale regulamin z góry określa, że zostanie ona pomniejszona o Y dolarów
    (koszt przelewu),
    to z podatkowego punktu widzenia zarabiam X czy X-Y dolarów? Ja
    wygrałem akurat tyle, że
    nawet po dodaniu tych 20 dolarów mieszczę się w 2000, ale co gdybym w
    którymś roku
    wygrał "na papierze" 2010 dolarów, ale po odjęciu kosztów na moje
    konto wpłynęłoby
    np. 1980 dolarów? Mieściłbym się w 2000 czy nie?

    Drugie pytanie zadałem z czystej ciekawości, bo wydaje mi się, że po
    "tamtej stronie"
    jednak i tak nie jest to przychód opodatkowany, tak przynajmniej
    wynika z tego zdania
    na ich stronie, odnoszącego się do typu konkursów, w których
    startowałem:

    "Under current IRS guidance (See (1) below), foreign persons
    performing services outside of the U.S. are not subject to income tax
    withholding."

    Dla porządku dodam, że konkursy organizowane są również w kilku innych
    kategoriach i wygrane w niektórych z nich są opodatkowane, ale wtedy
    sprawa
    jest prosta - organizator sam płaci podatek i wysyła do uczestnika
    jakiś formularz z ich IRS.

    > Podsumowujac.
    >
    > pit-zg - pole 24
    > pit-36 - pole 77
    >
    > lub
    >
    > pit-37 - pole 55
    >
    > Wybor nalezy do ciebie

    Na koniec jeszcze bardziej ogólne pytanie. Skoro, jak sam piszesz,
    prawidłowy sposób
    rozliczenia może się okazać dla pań z US czarną magią, to generalnie
    czym można podpierać
    się w rozmowach z nimi, żeby udowodnić swoje racje?
    Można się powołać na jakiś konkretny przepis prawny, ewentualnie wymóc
    na nich pisemne potwierdzenie, że zeznanie podatkowe uznają za
    prawidłowo
    wypełnione tak, żeby np. 3 lata później coś im się nie odwidziało
    (tym bardziej, że skarbówka lubi żerować na pomyłkach, o czym świadczy
    choćby ten tekst: http://www.kancelariasroczynski.pl/aktualnosci.php/2
    47
    )?