    From: "monia" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: daty w pkpir
    Date: Sun, 1 Feb 2004 20:57:58 +0100

    Użytkownik "agnieszka33" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:74a0.000002b8.401a43d7@newsgate.onet.pl...

    > tutaj to ja się nie zgodzę - podany sposób księgowania faktur za media
    > obowiązuje w ewidecji VAT - w pkpir nie księguje się ich z datą płatności,
    > chyba że podatnik wybrał ogólnie metodę kasową rozliczania podatku
    dochodowego
    > (tyle dzisiaj wyczytałam - mam nadzieję że prawidłowo rozumuję - jeśli nie
    > proszę o poprawienie mnie!)

    metoda memoriałowa polega na tym, że księgujesz daną fakturę zwykle w
    miesiącu którego ona dotyczy.
    Trzeba stosować ją konsekwentnie przez wszystkie lata podatkowe, więc jeżeli
    poprzednia księgowa ją stosowała, to ty również musisz. Gdybyś przeszła na
    metodę kasową, w razie kontroli US by Ci się przyczepił i musiałabyś
    wszystko poprawiać łącznie z deklaracjami podatkowymi.
    Co do faktur za energię, telefon... to jest to wyjątek od metody
    memoriałowej, i należy je księgować w dacie terminu płatności lub w dacie
    zapłaty jeżeli ta była wcześniejsza, pod warunkiem że termin płatności
    wypada w miesiącu następnym od daty wystawienia. Jeżeli wypada w tym samym
    miesiącu co data wystawienia faktury, to spokojnie księgujesz w dacie
    wystawienia lub otrzymania.

    > a co do tego czy US nie obchodzi kiedy otrzymałam fakturę, to znowu kłóci
    się
    > wg mnie z przepisami rozporządzenia o kpir gdzie to pisze ze wpisow w
    ksiedze
    > dokonuje się na zakończenie dnia. jak mogę na zakończenie dnia wpisać
    faktury
    > których jeszcze nie mam?

    Co do tego czy w dacie wystawienia czy w otrzymania, to powinno się
    księgować w dacie otrzymania. Dlaczego ?? Podam prosty przykład. Załóżmy że
    księgujesz wszystko w dacie wystawienia, i księgujesz na bieżąco. Załóżmy,
    że zwykle wszyscy dostarczali Ci fakturę w dniu w którym ją wystawili... Ale
    na przykład raz jeden delikwent dostarczył ją po czterech dniach... Możesz
    wiedzieć o tym, że tego i tego dnia taka faktura została na Twoją fakturę
    wystawiona i zaksięgować ją bez dokumentu, lub jeżeli księgujesz ręcznie to
    po prostu zostawić puste miejsce.... Ale co się zdarzy jeśli nie będziesz w
    dniu wystawienia faktury wiedziała o istnieniu tej faktury, tylko dowiesz
    się o niej dopiero gdy ów delikwent Ci ją wręczy ?? Wtedy już nie będziesz
    mogła jej zaksięgować w dniu wystawienia, bo będzie już za póżno... i musisz
    ją zaksięgować tak czy siak w dniu otrzymania. Są więc dwa wyjścia: albo
    księgować cały czas w dniu otrzymania, albo księgować po zakończeniu
    miesiąca wszystko w dacie wystawienia, bo wtedy nikt Ci nie udowodni że
    fakturę otzymałaś w innym dniu niż została wystawiona.

    Gdybym miała Ci powiedzieć jak ja robię, to ja robię przepisowo w dacie
    otrzymania, przynajmniej śpię spokojnie. Polecam :)