  • Data: 2006-01-30 13:28:33
    Temat: Re: darowizna - kwota wolna - dokumeny ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 26 Jan 2006, opix wrote:

    > Użytkownik "Mateusz Swatek" <m...@i...pl> napisał

    > nie jest wymagana żadna forma udokumentowania

    Formalnie... darowizna jest jedną z ciekawszych pod tym
    względem umów występujących w K.C.: wymaga aktu notarialnego,
    ale bez rygoru nieważności.

    Art. 890.
    § 1. Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu
    notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania
    tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie
    zostało spełnione.

    > ani zapłaty jakiegokolwiek podatku

    :)

    > jeżeli teściowie i rodzice to kwota ta wynosi 9637 x 4
    > okres limitu liczy łącznie 5 lat
    > limity te można łączyć z limitami na darowizny na cele mieszkaniowe i
    > kwota ta łącznie nie może przekraczać /wolna/ 9637 x 8 ale umowa musi
    > być zawarta pisemnie

    ...tak z ciekawości: podstawa prawna ? Znaczy jaka jest podstawa
    co do "musi być zawarta pisemnie" ?
    Jak rozumiem masz na myśli "cele dowodowe", czyli wykazanie się przed
    US że umowa miała miejsce.
    Ale moim zdaniem ze względu na to iż:
    - z KC wynika że ma być umowa notarialna
    - ale jak jej nie ma to wystarczy *spełnienie świadczenia*
    - nie znamy przepisów nakazujących szczególne udokumentowanie ze
    względów podatkowych

    ...wychodzi że ważne jest posiadanie dowodu spełnienia darowizny
    (pokwitowania przyjęcia pieniędzy, przelew bankowy) a nie
    samej umowy.

    Bo jeśli tak umowa ma postać (tylko) świstka papieru to
    jest tak samo ważna jak ustne oświadczenie... ma być notariusz :)
    albo potrzebny jest kwit (dowód wpłaty, a nie umowa!).

    Oczywiście dołączenie papierka z umową nie zawadzi, zakazu
    chyba nie ma ;) i oczywiście nie mam nic przeciw żeby na tym
    samym papierku co umowa było pokwitowanie.
    Akcentuję rozróżnienie między UMOWĄ a jej realizacją, bo tak
    jak patrzę wielu tego nie rozróżnia (że umowa to jest coś co
    zawiera się PRZED wykonaniem, więc ona nie dowodzi wykonania).

    > podlega zgłoszeniu do US jako darowizny
    > opodatkowane, ale zwolnione z podatku od spadków i darowizn.

    W sumie o to pytam - może istnieć jakiś przepis o którym
    (nie tylko ja, ale co istotniejsze pytający) nie wiem, nakazujący
    jakoś szczególnie (pisemnie!) dokumentować takie darowizny.
    Możesz go podać?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)