    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: darowizna?
    Date: Tue, 03 Jan 2006 12:52:31 -0600

    zpos wrote:
    > hi!
    > przeleję siostrze rodzonej kasę, bo jestem dobrym bratem :-) czy urząd
    > skarbowy może się o coś przypinać?
    >
    > na razie zamierzam przelać 10tys zł, ale być może, że jeszcze jej
    > coś 'podaruję'...

    Przyczepi się.

    Bez podatku możesz jej przelać 9637 zł.
    Od nadwyżki ponad tą kwotę 3% podatku.
    Uwaga. Kwoty darowizn sumuje się z ostatnich 5 lat.
    Czyli jeśli coś jej kiedys tam wcześniej darowałeś, albo w niedalekiej
    przyszłości jeszcze coś podarujesz, to musisz to wszystko razem zsumować
    i dopiero wtedy patrzeć ile wyszło.

    Bez podatku możesz jej jako dobry brat jeszcze pożyczyć drugie 9637 zł.
    ale wtedy dobrze pilnuj, żebyś miał udokumentowane, że ci tą pożyczkę
    odda, oddaje lub oddała, bo inaczej US cię nie uwierzy i
    przekawalifikuje to jako darowiznę.

    I dodatkowe pytanie?
    Darowujesz jej tak sobie, czy na zakup mieszkania, bo wówczas limity są
    wyższe.