    From: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: co jest nośnikiem trwałym?
    Date: Wed, 30 Aug 2006 22:36:22 +0200

    > [...]
    >
    > Być może doszło do nieporozumienia.
    >
    > Zdaje się że powinna być mowa o "przeniesieniu na trwały nośnik danych"
    > a nie o "kopii" - znaczy trzeba wydrukować lub wypalić (ale na CDR, a nie
    > na CDRW), aby danych na tym "utrwalonym nośniku" nie dawało się zmienić.

    Nieporozumienie wynikło z mojej wypowiedzi :)
    Pisząc "kopia" miałem na myśli - przeniesienie na trwały nośnik. tylko
    skrótowo napisałem.
    Zresztą podobna sprawa wyszła podczas rozmowy - zwróciła mi uwagę na słowo
    kopia - dość szybko doszliśmy do porozumienia co mamy na myśli pod tym
    pojęciem, wiec rozmowa była właśnie o utrwaleniu...

> [...]
    > ("przepisać"), przepis tak wymaga no to ma tak być i już :]
    > Dane na HDD można zmieniać dowolnie więc IMO się nie kwalifikują jako
    > "trwały nośnik".
    > I to by było na temat wymogu "utrwalenia" :)
    > A osobna sprawa to trzymanie kopii.
    > Ja tam zawsze powiadam że użytkownicy kompów dzielą się na takich co to
    > robią backupy i takich co BĘDĄ robić (jako pewnik), ale... ale nie wiem
    > czy na PK istnieje obowiązek posiadania *kopii* :)
    > Jeśli tak, to p. kontrolerka miałaby rację.
    > Byłoby miło jakby ktoś umiał podać podstawę prawną, na przykład ta

    Ona raczej nie poda - jej wiedza opiera się na tym, że jej wydział ktoś
    kiedyś skontrolował i kopia na cd była traktowana jako brak kopii. To
    wiedziała ale na jakiej podstawie - już nie. Akurat też nie kontrolowała
    teraz sposobu robienia kopii a jedynie sugerowała, że następnym razem...

    > Problem jest IMHO inny.
    > Dane mają być w postaci nie dającej się zmienić - zapisane albo
    > w księdze (ręcznie) albo w postaci wydruku (i te dwie formy są
    > jedynie dopuszczalne na KPiR) albo w postaci "utrwalonego zapisu"

    Dla mnie - jako informatyka - ważne jest to, że ja te dane mam.
    Jeżeli mam na dysku to w każdej chwili moge mieć na płycie - w celu
    pokazania kontroli.
    Rok zamknięty - teoretycznie poprawek robić nie mogę.

    Jeżeli nie mam na dysku a na płycie lub dyskietce (czasami) nawet na nośniku
    trwałym niekasowalnym itd to mogę sobie w każdej chwili wrzucić na dysk,
    dokonać poprawek i zrobić od nowa kopię na nośnik trwały niszcząc poprzedni.
    Może i niezgodne z ustawą no ale chyba po to klienci płacą informatykom,
    żeby mogli zrobić "wszystko"

    Dlatego też może i ja ciut źle się wyrażam ale ja nie księgowy a tylko
    informatyk, który stara się aby wszyscy byli zadowoleni :)

    > (co jak widzę z komentarzy jest dodatkowo dopuszczalne na PK).
    > Jak się okaże że "utrwalony nośnik" nie daje się odczytać IMO
    > może być afera pt. "nieprawidłowe przechowywanie dokumentów", mimo
    > że dane będą.
    > Przed daniem takiego CD-R do garści kontrolera trzeba przynajmniej
    > za plecami sprawdzić czy się czyta ;)

    A czy ktoś spotkał się z kontrolą, która siądzie przy kompie i coś będzie
    sprawdzać?
    Bo jeżeli kontroler by mi siadł przed kompem i powiedział że np mam rok nie
    zamknięty to bym się go spytał jak go otworzył bo ja go miałem zamkniętego.
    Co by wtedy zrobił?
    Czy straszenie siadaniem przy kompach to tylko straszenie czy realne
    "zagrożenie"?

    --
    PawełJ