    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwroty do dostawców a kolejka FIFO
    Date: Tue, 17 Feb 2009 12:54:31 +0100

    On Tue, 17 Feb 2009, slawek wrote:

    > Ale teraz planujemy dokonać zwrot do dostawcy BBB.
    > I w tym przypadku jako informatyk nie chce stosować kolejki FIFO tylko chce
    > aby w mojej bazie została zdjęta
    [...]
    > Jednak księgowy się upiera że powinniśmy zwracać towar wg kolejki FIFO i
    > podaje mi Art 34 pkt 4. w którym
    > niby to jest.
    ^^^^
    ^^^^
    > Jak to jest wg Was?

    +++
    4. W przypadku gdy ceny nabycia albo zakupu, albo koszty wytworzenia
    jednakowych albo uznanych za jednakowe, ze względu na podobieństwo ich
    rodzaju i przeznaczenie, sš różne, wartoœć stanu końcowego rzeczowych
    składników aktywów obrotowych wycenia się w zależnoœci od przyjętej przez
    jednostkę metody ustalania wartoœci ich rozchodu, w tym zużycia,
    sprzedaży:

    1) według cen przeciętnych, to jest ustalonych w wysokoœci œredniej
    ważonej cen (kosztów) danego składnika aktywów,

    2) przyjmujšc, że rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po
    cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najwczeœniej
    nabyła (wytworzyła),

    3) przyjmujšc, że rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po
    cenach (kosztach) tych składników aktywów, które jednostka najpóŸniej
    nabyła (wytworzyła),

    4) w drodze szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów)
    tych składników aktywów, które dotyczš œciœle okreœlonych przedsięwzięć,
    niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia.
    ---

    Pytania są dwa:
    - czy dopuszczalne jest stosowanie więcej niż jednej metody wyceny
    (dla różnych przypadków)
    - skąd założenie że "wycena" w rozumieniu p.1., 2. i 3. jest tożsama
    z identyfikacją pozycji w bazie? (wiem, "wydaje sie logiczne",
    ale my o podatkach, nie o logice ;))

    Oczywiście do najgłupszych wniosków prowadzi zestaw odpowiedzi "można
    tylko jedną metodą ale wycena nie jest tożsama z identyfikacją".

    Znaczyłoby to, że jeśli:
    - mamy zakupy za 40 i 60 zł
    - nie stosujemy metody "4." a 3. lub 2. i z niej wynika, że "w kolejce"
    jest towar "za 60" mimo że zwrócić chcemy kupiony "za 40"
    ...to zwracamy (faktycznie otrzymując zwrot 40zł) towar "wyceniony"
    na 60 zł. Towar faktycznie nabyty i identyfikowany "za 40",
    tylko przez jednostkę rochodzowany zgodnie z wybraną polityką
    WBREW identyfikacji (skoro przepisy 2. i 3. wprost oddzielają
    identyfikację od wyceny, tam jest "przyjmując").
    Pojawi się 20 zł "znikąd", ale o tyle samo będzie zaniżona
    "w rozumieniu p.4" wycena magazynu (tyle, że to zaniżenie będzie
    *zgodne z polityką*, czyli normalnie występujące, czyli nic dziwnego).

    Coś pokręciłem? ;)

    pzdr, Gotfryd