    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwrot nadplaty klientowi
    Date: Mon, 19 Feb 2007 08:25:34 +0100

    On Mon, 12 Feb 2007, MM wrote:

    > Nie napisałem tego wyraźnie, ale nadpłata oczywiście nie przepada - jest
    > zaliczana na kolejny miesiąc świadczenia usługi. Gdyby klient zażądał
    > zwrotu (co jeszcze się nie zdarzyło) - oczywiście go otrzyma, ale czy na
    > podstawie art. 408 par. 1 KC, mogę potrącić sobie koszt przelewu (lub
    > przekazu pocztowego, jeśli ktoś wpłacał na poczcie)?

    IMO - *jeśliby* zażądał, to oczywiście. Mało - IMO nie ma podstaw do tego
    żeby mógł narzucić formę zwrotu: "w kasie firmy" oczywiscie tak, ale
    żądanie np. założenia konta w mBanku mogłoby być bezpodstawne :)
    Ale z kolei na rozum wymagana by było potwierdzenie - że on ZGODZIŁ się
    aby zwrócić określoną formą. W koncu jak mu zwrócisz z ten sposób, że przelew
    pójdzie dookoła świata i opłaty pożrą całą kwotę, to odbiorca może nie
    być zadowolony, IMO.

    > Oprócz podatku dochodowego chciałbym jeszcze wiedzieć, czy może to mieć
    > jakiś wpływ na VAT. Niby jest to coś w rodzaju (nieproszonej) zaliczki,
    > nie powinno być faktury zaliczkowej? Hmm, może sprawdzę doświadczalnie -
    > - zrobię 1 grosz nadpłaty do TPSA i zobaczę, czy coś przyjdzie ;).

    Jak już pisali - "zaliczą na przyszły okres".
    Zastanawiam się, czy ew. brak konieczności wystawienia f-ry (skoro
    telekomy nie wystawiają) nie wynika z faktu iż w art. 18 przepis
    "tele" (ustęp 13) jest później niż przepis o zaliczce (ustęp 11).
    Jak ktoś ma pomysł, to bardzo proszę o komentarz :)

    pzdr, Gotfryd