    From: "jaro" <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zwrot VAT 25 i 60 dni
    Date: Fri, 9 Jul 2004 08:37:38 +0200
    Sender: n...@p...onet.pl@bxt11.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Przecież tu chodzi tylko o to by Państwo mogło dłużej obracać nie swoimi
    pieniążkami.
    Powstaje pytanie czy jest to zgodne z VI dyrektywą UE która wyraża myśl iż
    przedsiębiorca nie powinien zbytnio być obciążony ciężarem tego podatku a
    jedynie ostateczny klient czyli detalista.(to jest moje uproszczenie a nie
    dosłowny cytat).
    Przecież wiemy jak tłumaczono nam ten przepis tzn. chęć nacisku na firmy aby
    szybciej płaciły swoje zobowiązania.
    Skutek jednak jest zupełnie odwrotny ponieważ firmy które eksportują swój
    towar (teraz również sprzedają wewnątrz unii) otrzymują zapłatę bez VAT-u a
    państwo obraca nim 60 dni.
    Prosty przykład : kupuję rzecz za 10 plus 22% VAT tj 12,20 zł i po przeróbce
    sprzedaję za 12 netto za granicę (w kraju sprzedał bym za 14,64 brutto i od
    razu mógłbym rozliczyć się z fiskusem) w tym wypadku jednak fiskus ten
    zatrzymuje sobie różnicę VAT która mi się należy na 60 dni a ja po zapłacie
    pracownika , ZUS-u mam brak w kasie należnego mi Vatu i powstaje problem z
    zapłatą za wcześniej zapłacony towar.
    Przykład jest oczywiście bardzo ale to bardzo uproszczony jednak zgodny z
    rzeczywistością.