  • Data: 2004-04-20 09:50:26
    Temat: Re: Zupelnie nie wiem jak obliczyc ZUS. Pomozcie prosze.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 20 Apr 2004, Robert Marynowicz wrote:

    >+ > On Mon, 19 Apr 2004, Robert Marynowicz wrote:
    >+ > [...]
    >+
    >+ > Pieniądze wyjątkowo są "twoje", nie ma pieniędzy ze stemplem "firmowe"
    >+ > i "niefirmowe" :) (nie mylić z kontem bankowym :)).
    >+
    >+ OK, ale po co w takim razie deklarowac w ZUSie, ze pobiera sie najnizsze
    >+ wynagrodzenie?

    Bo składki ZUS pobiera się od dochodu, procentowo: 19% na renty,
    21 coś tam % na emeryturę...
    Ponieważ przy prowadzeniu DG istnieją wydatki nie będące kosztami
    (np. zakup amortyzowanego ST *nie jest* kosztem, on się kosztem
    staje *później* i *stopniowo*) to ustawodawca dał prowadzącym
    DG wolną rękę w zakresie określenia "ile zarabiają".
    Jedyne co zrobił to ustalił limity - górny i dolny - *deklarowanego*
    (samodzielnie) dochodu prowadzącego DG.
    Deklarowanie najniższego wynagrodzenia bierze się z NIEOPŁACALNOŚCI
    wyższych składek (kto utrzymuje owe 300% przeciętnej europejskiej
    emerytów, wcześniejsze emerytury i inne wynalazki socjalne ?) oraz
    powszechnej NIEWIARY w dostanie "czegoś samemu od państwa" (jak
    dotąd państwo pokazuje że bardziej opłaca się skombinować "lewą
    rentę" :>).

    >+ Jakie to ma zalety, a jakie wady? Czy jezeli zadeklaruje ze
    >+ zarobilem te 60% sredniej, to moge swobodnie wydawac cala zarobiona kwote,
    >+ tyle ze bede mial nizsza emeryture?

    Dokładnie tak. To może być "mocno niższa" emerytura, jak sądzę
    niektórzy za bardzo nie bardzo się tym przejmują :)
    "Na bieżąco" zostaje ci więcej w kieszeni.
    Możesz odkładać w banku lub funduszu emerytalnym :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)