    From: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zamiana mieszkania
    Date: Fri, 21 Feb 2003 13:11:39 +0100

    <u...@p...onet.pl> wrote in message
    news:3a38.00000156.3e5610cd@newsgate.onet.pl...
    > Witam i dziękuję Panie Bogusławie za odpowiedź

    > a bardziej konkretnie?
    > mieszkanie małe ma wartośc 90 tyś, a większe 150 tyś.

    Konkretnie to jest tak, ze notariusz wylicza dokladnie, bo on jest
    "platnikiem"
    tych wszystkich podatkow i oplat. a w przyblizeniu....

    Nie wiem jak popdatkowana jest zamiana... ale

    Podstawa jest to, czy rodzice zgodza sie na taki uklad, ze daruja wam
    mieszkanie,
    a wy zapiszecie im w umowie darowizny, ze maja prawo korzystac z mieszkania
    do czasu,
    az zapewnicie im inne, w ktorym beda oplacac tylko .........

    Akt notarialny i wpis do ksiegiwieczystej musi byc dla nowego mieszkania
    sporzadzony tak czy tak...

    Wiec roznice poimedzy wariantami sa takie.

    przy zamianie -

    dwa nowe wpisy do hipoteki - jesli to mieszkania
    a nie prawo wlasnosciowe do lokalu. Akt notarialny,
    i chyba podatek od roznicy wartosci pomiedzy drozszym i tanszym mieszkaniem
    pomniejszona (ta roznica) o kwote wolna - 9600.

    W przypadku smierci rodzicow - spadek i znow podatek...

    I jeszce problem kredytu - kredyt jest na mieszkanie a wy chcecie
    pozbyc sie go - a tu jest zastaw..... sprawdcie co na to bank...

    darowizna -
    na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych do 110 m^2 jest wolna od podatku,
    jesli wiec dostaniecie mieszkanie PRZED zakupem drugiego dotyczu Was,
    wiec tylko oplata notarialna i nie trzeba w przyszlosci przeprowadzac spadku
    (zapis prawa do uzywania mieszkana zmniejsza wartosc darowizny co zmniejsza
    opalate
    notarialna).

    Ale dokladniej to wyjasni Pani notariusz..