  • Data: 2005-11-24 08:13:19
    Temat: Re: ZUS-y na ostatni PIT-5
    Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    latet napisał(a):

    > Nie bardzo rozumiem pojęcie "przywrócenie terminu"? Terminu czego?

    To znaczy, żeby uznali, że jednak Twoje dobrowolne ubezpieczenie
    nadal funkcjonuje- czyli, że nie nastąpiła przerwa w opłacaniu
    i że wyrażasz chęć kontynuacji.
    Skoro nie zapłaciłeś w terminie, to znaczy wg przepisów, że utraciłeś
    prawo do
    przywilejów wynikających z tego ubezpieczenia..
    Teraz musiałbyś, żeby nabrać praw wynikających
    z tego ubezpoieczenia opłacać składkę przez 180 dni znowu terminowo,
    gdyby nie mały drobiazg, o którym ponizej.

    > Jesli *uznali*, że w kwietniu, maju i czerwcu nie zapłaciłem
    > chorobowego to:
    > 1) Na ile czasu zawiesili mi mozliwosc otrzymania zasiłku?
    > To chyba było pół roku?
    > 2) A co z moją nadpłatą (w stosunku do stawek bez chorobowego)?
    > Przecież niedopłaciłem tylko o 90 gr :-) DRA nie składam, więc
    > co oni z tym robią? Czarna dziura zjada?

    Nic. Płaciłeś żeby zaliczyć kolejny okres 180 dni,
    kiedy ubezpieczenie zacznie działać znowu, dgyby nie mały drobiazg :-)

    > 3) Czemu się nie plują, że im sie coś nie zgadza i nie każą mi
    > składać jakichś wyjaśnień albo zaległych DRA?
    > (nie skladam żadnych DRA od b. dawna)...

    A Ty myslisz, że ktoś tam siedzi i sprawdza na bieżąco Twoje
    wpłaty? Będziesz coś chciał od nich,
    to sprawdzą i sobie wyprostujesz
    papiery.

    > Ja bym to naprawdę chciał załatwić po najmniejszej linii oporu,
    > bez pisania pism, bez wypełniania DRA. Mogę być "stratny" o prawo
    > do chorobowego przez jakiś czas, nie zależy mi na tym

    To po co opłacasz?

    > (zwłaszcza jesli zawiesili mi to prawo jeszcze w kwietniu, przy pierszwej
    > pomylce o 30 gr., wiec jesli na pól roku, to niebawem je odzyskam).

    Odzyskałbyś 6 miesięcy od ostatniej pomyłki, gdyby nie mała
    nieścisłość w przepisach.
    Nie jest chyba do końca rozwikłany prawnie/technicznie problem
    wypadania z ubezpieczenia, bo wypadłeś i płacisz nadal,
    ale skoro się nie zgłosiłeś PONOWNIE do chorobowego,
    to okres Ci nie biegnie.
    ZUS jest w stanie wykorzystać ten mały kruczek, gdyby przyszło
    wypłacić jakiś znaczące dla nich świadczenie
    Dlatego uważam, że najlepiej jest napisać
    pismo do ZUS w tej sprawie i mieć czarno na białym
    odpowiedź, że jesteś objęty chorobowym.

    > Wszystko co pragnę wiedzieć, to czy mogę teraz po prostu dopłacić
    > zaległe 90 gr, tak, aby na kolejnych PIT-ach (tzn. PIT-5 już nie będzie,
    > więc mówmy o PIT-36) mieć taką kwotę odliczonąza "społeczne",
    > jak ma 99% osób prowadzących 1-os DG. Nie chcę się tu po prostu
    > wyróżniać.

    Te 90gr w PIT to nie znaczy nic,
    wobec faktu, że jak nie wyjaśnisz sprawy w ZUS, to
    nie wiesz za co płacisz.
    Wiem, że nie chce Ci się nic pisać,
    ale uwierz - warto.