    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem mieszkania
    Date: Mon, 20 Sep 2004 23:03:47 +0200

    On Mon, 20 Sep 2004, Mirek Q wrote:

    >+ Sytuacja następująca:
    >+ Małżeństwo posiada mieszkanie na wynajem (wspólnota majątkowa).
    >+ Mąż prowadzi DG, żona - etatowiec.
    >+ Czy żona może użyczyć mieszkania (swojej połowy) mężowi,
    >+ a ten wynajmie całość w ramach prowadzonej DG?

    Jestem przekonany że niepotrzebnie komplikujesz.
    Czy małżonkowie mają wspólność majątkową ?
    Zastrzegam że widziałem wykład gdzieś "w prasie", bo czytając
    ustawę "żywcem" trudno na to wpaść :) - ale sprawdź sobie:

    ++++++++
    Art. 8. 1. Przychody z udziału [...] ze wspólnej własności,
    wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego
    użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika
    określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku
    [...]
    1a ["przychodów z DG tak się nie łączy"]
    2. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
    1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków
    niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
    2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością
    w formie spółki niebędącej osobą prawną.
    ---------

    Dotąd było "normalnie", prawda ?
    To poczytamy dalej:
    +++++++++
    3. Zasady, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również
    zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje
    wspólność majątkowa, osiągających ze źródła określonego
    w art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody ze wspólnej własności,
    wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy,
    ---------

    ...dotąd było dalej "normalnie".
    No to teraz najciekawsze:
    +++++++++
    chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    dochodu osiągniętego z tego źródła przez jednego z nich.
    ---------

    Problemem jest osiąganie przychodu "ze źródła określonego
    w art. 10 ust. 1 pkt 6" :) za pośrednictwem DG
    Nie wiem czy to wyklucza skorzystania z takiego rozwiązania...
    Ale JEŚLI wyklucza - to z kolei pytam CZYM ma być ów
    lokal w DG męża ? ST powiadasz ?
    No to dla odmiany:
    +++++++++
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem
    art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika
    [...]
    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    [...]
    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem
    ust. 2-18, uważa się:
    [...]
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność
    podatnika, wartość początkową tego składnika ustala się
    w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje
    udział podatnika we własności tego składnika majątku;
    ----------

    ...dotąd było "normalnie". No to spodziewamy się "nienormalnej"
    akcji - i ona w przepisie jest :), mianowicie:
    ++++++++
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku
    stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że
    małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności
    gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    --------

    I to tyle.

    Krótko mówiąc - krytyczna jest IMO odpowiedź na pytanie czy
    mają wspólnotę majątkową. Jak mają - to nie widzę sensu ani
    logiki w "użyczaniu"...
    Ktoś przeciw ?? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd