    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynagrodzneie w naturze...
    Date: Sat, 18 Mar 2006 14:15:38 +0100

    On Fri, 17 Mar 2006, Hikikomori San wrote:

    > No ja szukam po necie jakichs przeciw, ale nie znajduje. Po prostu ja
    > daje ty mi dajesz, bilans zero, fajnie jest.

    Bilans zero, fajnie jest, ale innych wniosków nie wyciągałem.
    Jak ja daję to ty *bierzesz*, jak ty dajesz to ja *biorę*.
    I już mamy jasność co do podatku.

    > Nie wiem tylko jak z podatkiem.

    Jak wyżej :)

    > Ja rozumiem tak. Uwazam, ze towar jest
    > wart 10 0zeta, i chce za niego kupic usluge za 100 zeta. No nie moge
    > zaplacic 19% programu jako podatek do US, gra musi isc w calosci do
    > zleceniobiorcy...

    A, to tu się nie zgadza.
    Zakładam że co najmniej jedna strona jest przedsiębiorcą i odpada
    w ten sposób obustronne zwolnienie z dochodowego i VAT bądź
    że z jednej strony jest usługa i odpada zwolnienie kwotowe.
    A z twojego "nie mogę zapłacić 19% programu" jest zdaniem
    prawdziwym, Ordynacja (bodaj) nakazuje podatek uiścić w równowartości
    za pomocą pieniadza. Bodaj któryś poseł czy inny boss polityczny
    miał ostatnio z tego powodu przeboje - bronił się że przecież
    US podatek w końcu ściągnął (najpierw zajmując hipotekę czy
    jakoś tak), i właśnie na ten element wskazywano: że obowiązkiem
    podatnika jest dokonanie wpłaty podatku *w pieniądzu*, mimo że
    źródło dochodu jest niepieniężne.
    Myślałem że to jest znane ;)

    Musisz popatrzeć tak: *osobno* patrzysz na VAT i podatek dochodowy.
    Ty co *dostaniesz*, to co dostaniesz jest *wynagrodzeniem*
    i wartość wynagrodzenia stanowi podstawę opodatkowania dla
    kontrahenta.
    Jednocześnie kontrahent coś *dostanie*, to co dostanie stanowi
    wartość wynagrodzenia...
    Wynagrodzenia ulegają potrąceniu i stronę cywilną mamy z głowy.

    Ale pamiętamy że zgodznie z ustawą o cenach "obejmuje wszystkie
    elementy razem z podatkiem".
    Czyli w *wynagrodzeniu* które pobrałeś *może* być ujęty podatek
    i to samo dotyczy drugiej strony!

    Wnisek że "musi iść w całości do zleceniobiorcy" jest OCZYWIŚCIE
    prawdziwy.
    Tylko mały pikuś - mało kto prawidłowo czyta rachunki!

    Dajmy na to rachunek za umowę o dzieło:
    "1000 zł brutto, 200 zł kosztów, 800 zł podstawa, 152 zł na podatek,
    848 zł do wypłaty".

    Ile *wynagrodzenia* jest na tym rachunku ?
    No 1000 zł.
    I TYLE dostał zleceniobiorca!!!
    152 zł w jego imieniu zostało zapłaconych do US.
    JEGO pieniedzy, nie pieniędzy zleceniodawcy!
    Jak zleceniodawca nie wpłaci do US, to okradł z US z pieniedzy
    podatnika - a nie "nie zapłacił swojego podatku" :]

    > No t mysle sobie, ze GRA to wynagrodzenie netto. Czyli to co ów dostaje
    > na łapkie.

    To się mylisz :)
    "wynagrodzenie" to wynagrodzenie - należne pieniadze.
    I one należą się *brutto*, na tym polega numer.
    Ustawodawca postanowił złupić podatnika i powierzył owo łupienie
    zleceniodawcy...

    > Czyli wyliczam brutto, odejmuje wartosc gry i to co mi
    > zostaje wplacam na PIT-4 jako od umowy o dzielo.

    Nie ma możliwości.

    Tobie się wydaje że wszelkie postacie wymiany są zwolnione
    z podatku :)
    Nie ma tak dobrze: poza przypadkiem zamiany mieszkań (kiedy
    liczy się tylko różnicę) nawet jak "ludzie z ulicy" sobie coś
    zamieniają to mają PCC na głowie (ze zwolnieniem do 1000 zł
    podstawy oczywiście)

    Tak, przy *zamianie* należy się podatek...
    Państwo musi dbać żeby zapis na banknotach "są środkiem płatniczym"
    nie zachęcał do wymiany za pomocą złota ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)