eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiWymagana pelna ksiegowosc dla malego dostawcy Internetu? › Re: Wymagana pelna ksiegowosc dla malego dostawcy Internetu?
  • Data: 2005-02-19 23:17:55
    Temat: Re: Wymagana pelna ksiegowosc dla malego dostawcy Internetu?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Jakby o mnie chodziło to apelowałbym żeby na grupie.

    niech będzie, ale proszę mnie później nie ganiac za offtopiki :-P

    > Mi potrzebne nie jest to szukał nie będę, ale gdzieś mi dzwoni
    > (pamiętam z dyskusji na grupie .prawo :)) że jest różnica w kategoriach
    > usług w ustawie - poszło kiedyś o to czy włodarz budynku (spółdzielnia,
    > wspólnota,...) może nie zgodzić się - lub stawiać warunki - kładącym
    > sieć komputerową.
    > I wyszło iż na pewno to odmówić nie może jedynie świadczącym właśnie
    > owe "publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne" czy jakoś tak...
    > I że 'teleoperatorzy' takimi są a "Wacek i Placek dostęp do internetu"
> [...]

    Dokładnie. Z tym, że ten, który "musi" to świadczy usługi powszechne,a
    dodatkowo jeszcze "operator wyznaczony" - cały rodział II PT. W skrócie
    dotyczy to:

    1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji
    abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej
    "ISDN";

    2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w
    pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;

    3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci
    ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz
    transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;

    4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie
    spisów abonentów;

    5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;

    6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

    A tak po kolei:

    Problem usługi powszechnie dostępnej wprawia naszych wielkich w
    zakłopotanie (podobnie jak zmiana VATu na Internet ;-) Nie jest
    jednoznacznie powiedziane, jaka usługa czy tez jak swiadczona jest
    usługa powszechnie dostepna. Ostatnio MI probowalo kontaktowac sie m.in.
    z brytyjskim Ofcomem, zeby ustalic, o czym mowi nasza polska ustawa....

    Podchodzac do rzeczy tzw. zdroworozsadkowo:

    - uslugi o charakterze powszechnym sa na pewno swiadczone przez
    operatorow ogolnokrajowych (TPSA, Netia, DIalog, Energis, Tele2,
    Polkomtel, PTC czy Centertel)
    - tak samo jest w przypadku np. lokalnych operatorow, chociazby Telenet
    czy Szeptel, bo chociaz nie dzialaja na terenie calego kraju, to w tych
    rejonach, gdzie sa, podlacza kazdego chetnego
    - nie sadze, że by pod obowiazki ustawowe podpadały takie organizacje,
    jak TKTelekom czy Exatel - zasieg uslugi ograniczony terytorialnie do
    scisle wskazanych miejsc
    - jezlei ktos swiadczy uslugi dostepu do Internetu poprzez antenki WiFi
    i przylacza kazdego do swojej sieci na terenie gminy Pacanów czy Wólka
    Górna - to raczej mówimy, że sa to usługi powszechnie dostepne
    - jezeli jest to siec znajomych w bloku - zdecydowanie nie

    Teraz dalej - szukajac zwiazkow z p.s.p.p. ;-) Prowadzenie pelnej
    rachunkowosci jest potrzebne po to, aby moc oszacowac udzial w rynku i
    koszty zwiazane z konkretna dzialalnoscia. Prawo wymaga, żeby usługi
    telekomunikacyjne nie były crosssubsydiowane, czyli np. z dostępu do
    Internetu nie finansować rozmów lokalnych (czy odwrotnie).

    W kwestii pełeej ksoięgowości. Przypominam, z e istnieje jeszcze
    chociazby taki zapis

    Art. 97. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których przychód z
    działalności telekomunikacyjnej w roku kalendarzowym, za który
    przysługuje dopłata do usługi powszechnej, przekroczył 4 miliony
    złotych, są obowiązani do udziału w pokryciu dopłaty.

    I jak, nie mając księgowości, koledzy prowadzący sklep spożywczy,
    warsztat samochodowy i dostep do Internetu chca wykazać, z czego był ten
    przychod?? Nikt faktur czytać nie bedzie.

    To w skrócie chyba wszystko. Kolegom prowajderom i opertaorom zalecam
    staranna lekture PT i rozporządzeń. MOże sie jeszcze czegoś ciekawego
    dowiedzą...

    M.