eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiWykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest? › Re: Wykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest?
  • Data: 2004-05-21 07:22:32
    Temat: Re: Wykup przedmiotu leasingu na os. prywatną - jak to jest?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 21 May 2004, Tomek F. (Fido__) wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Na wstępie uprzedzam nerwowych, że szukałem w googlach ale znalazłem
    >+ tylko wątki z ubiegłego roku, a trochę się chyba pozmieniało ostatnio...

    To ja też uprzedzam nerwowych że przedstawiam tylko własne zdanie :)
    (bywa że pytający się oburza "bo on chciał paragrafów" :>).

    >+ Prowadzę jednoosobową DG i kończy mi się umowa leasingowa zawarta
    >+ 25.10.2001. Dostałem od Raiffeisen'a ofertę wykupu za 3800 PLN netto. I
    >+ teraz Raiffeisen twierdzi, że mogę go wykupić albo jako osoba prywatna,
    >+ albo jako firma. Mam w zawiązku z tym kilka pytań:
    >+
    >+ 1. Czy faktycznie mogę go wykupić jako osoba prywatna?

    Zakładam iż pytasz czy kupić go "do użytku osobistego", bo jako
    prowadzący DG IMO zdecydowanie jesteś nadal "osobą prywatną" a nie
    państwową czy komunalną ;)
    IMHO umowa leasingu to jest JEDNA umowa ze wszystkimi skutkami tegoż.
    Znaczy: trzeba się zdecydować czy owa umowa jest zawarta "w celu
    gospodarczym" czy "w celu osobistym". Jak "w celu osobistym" to nie
    jest KUP :]
    Zdania przeciwne też widywałem :) ale mnie nie przekonują.

    [...]
    >+ dopuszczają taki wariant. Jeśli jednak mogę, to co będzie w momencie,
    >+ gdy będę sprzedawał auto powiedzmy za 30.000 PLN. Czy zapłacę podatek od
    >+ wzbogacenia?

    Uprzejmie proszę o próbę uściślenia co masz na myśli.
    Z jednej strony nazwą "podatku od wzbogacenia" niektórzy określają PCC,
    z drugiej - może wejść w rachunę podatek dochodowy (zależy kiedy
    sprzedasz) a z trzeciej - podatku "od wzbogacenia" od dawna nie ma :)

    >+ 2. Jeśli dokonam wykupu na firmę, to jaką wartość środka trwałego
    >+ powinienem wpisać do rejestru środków trwałych i z jaką wartością
    >+ początkową powinienem amortyzować pojazd? Czy owe 3800 PLN netto, czy
    >+ też faktyczną wartość rynkową pojazdu?

    Zastanów się.
    Masz samochód wart 30000, z tego 26000 *już* wpuściłeś w koszty
    w ramach leasingu - i spodziewasz się że państwo w ramach popierania
    przedsiębiorczości zgodzi się żebyś *jeszcze* 30.000 wpuścił w KUP ? ;)
    Hm... :)

    >+ 3. Jeśli dokonam zakupu na firmę, to czy mogę sprzedać to auto osobie
    >+ spokrewnionej (szwagrowi) za owe 3800 PLN netto?

    Nie sądzę. Znaczy: móc to możesz, kwestią do ustalenia będzie kwota
    podstawy opodatkowania. IMHO ma miejsce czarny scenariusz:
    - ponieważ osoba jest "powiązana" to u ciebie jest przychód "rynkowy"
    w wysokości 30 kzł niezależnie ile pieniędzy weźmiesz
    - szwagier na 26 kzł "częściowo odpłatnego świadczenia" o niejasnym dla
    mnie statusie
    Problemem nie jest kwota podatku, tylko pytanie z której strony zostanie
    się "zahaczonym" :]
    To już chyba lepiej właśnie zwyczajnie podarować :) (świadczenia *rzeczowe*
    które są zupełnie nieodpłatne to darowizny i podlegają innemu podatkowi
    o jasno określonych zasadach).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)