  • Data: 2006-04-03 11:42:03
    Temat: Re: Współwłasność - jak to zrobić
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 3 Apr 2006, Jano wrote:

    > Czy podarować dzieciom część samochodu (ale jaką - czy mogę po 1/4?) czy
    > też podarować im współwłasność

    Czekaj, czekaj.
    Którą to "część" chcesz podarować: prawą górną czy lewą dolną ? ;)
    Albo decydujesz się darujesz lewy błotnik, trzeba zaznaczyć czy
    z mocowaniem czy bez... ;)
    Żartuję oczywiście (na przeszkodzie stoją temu przepisy - konkretnie
    przepisy o "rzeczach przyłączonych" w Kodeksie Cywilnym), ale nie
    ma dwu różnych form "darowania częsci samochodu" i "darowania
    współwłasności".
    Samochód jest traktowany jako *całość* (chyba że zostanie rozebrany
    i poszczególne częsci uzyskują własną użyteczność, można je np. oddzielnie
    sprzedać) i jedyne co można zrobić to właśnie spowodować *współwłasność*
    przez sprzedaż *udziału* we własności tej *rzeczy* (wygwiazdkowane pojęcia
    dotyczą Kodeksu Cywilnego :))

    > - tylko jak to wymierzyć do celów podatkowych.

    W wysokości sprzedawanego/darowanego udziału, bo jakżeby inaczej?

    > Z kolei współwłasnoeść to nie jest pełna własność

    Przy takim punkcie widzenia też nie masz "pełnej własności" skoro
    masz samochód do spóły z żoną.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)