  • Data: 2004-07-25 14:45:16
    Temat: Re: VAT od sprzedanej licencji na software
    Od: "pix" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > do tego właśnie zmierzam - "miejscem świadczenia
    > jest miejsce gdzie nabywca posiada siedzibę itd"
    > Powstaje pytanie jak dowieść gdzie nabywca tą
    > siedzibę posiada.

    Przyznam, że mam tym juz od kilku dni zabitego klina.
    Porównanie wymogów updf i VAT sugeruje postawienie
    odwrotnego pytania - czy takie dowodzenie jest potrzebne.

    Updf (art.29) - niepobranie ryczałtowego podatku od
    nierezydentów jest możliwe tylko i wyłącznie pod warunkiem
    posiadania dowodu w formie jego certyfikatu rezydencji.
    (nie wnikam tu juz w szczegóły umów o unikaniu).
    W ustawie o VAT żadnego podobnego zapisu nie znajduję.

    Założenie "racjonalności" ustawodawcy prowadziłoby
    do wniosku, że takiego wymogu w odniesieniu do VAT
    NIE MA, a w obu przypadkach chodzi przecież o podobne
    potencjalne uszczuplenie wpływów (ca 20).
    Samokrytycznie przyznaję jednak, że powyższe rozumowanie
    jest jakieś takie "ogólnie słabe" i pewnie łatwe do podważenia
    przez organy ale to jedyne co udało mi się do tej pory wymyśleć.

    Być może pewne (pośrednie) światło mógłby tu rzucić wyrok
    NSA FSK 65/04 "Jeżeli transakcja międzynarodowa nie podlegała
    opodatkowaniu w Polsce, to do końca 2002 r. nie można było żądać
    od polskiej firmy, aby przedstawiła certyfikat rezydencji swojego
    kontrahenta".
    Niestety całości nigdzie nie znalazłem, a prasowe omówienie jest
    albo pomącone, albo wyguglałem fałszywą umowę RP-USA, albo też
    takie umowy w tajemny sposób czyta się między wierszami.

    > W sumie sprawa jest chyba bardzo śliska.

    Z przykrością muszę stwierdzić, że coś w tym jest :-(

    Pix