eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiVAT - moment powstania obowiązku podatkowego przy imporcie usług › Re: VAT - moment powstania obowiązku podatkowego przy imporcie usług
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT - moment powstania obowiązku podatkowego przy imporcie usług
    Date: Tue, 7 Sep 2004 12:37:45 +0200

    On Tue, 7 Sep 2004, artur wrote:

    >+ W którym wg Was momencie powstanie obowiązek podatkowy w VAT w przypadku
    >+ importu usług (np. elektronicznych).
    [...]
    >+ Zgodnie z ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi.
    >+ Zgodnie natomiast z ust. 4 w przypadku gdy istnieje obowiązek wystawienia
    >+ faktury obowiązek podatkowy powstaje w momenice wystawienia faktury, nie
    >+ później niz 7 dnia od wykonania uslugi.

    OK.

    >+ Powstaje więc pytanie, czy powinniśmy wziąć pod uwagę moment wystawienia
    >+ faktury przez zagranicznego kontrahenta

    Hm... a skąd by miała wynikać taka zależność ?
    Pamiętając że mowa o *imporcie*, kiedy to VAT nie podlega pod
    międzynarodową regulację mi się nasuwa paczka pytań:
    - czy "zagraniczna importowa" (a więc NIE UE) f-ra podlega pod regulacje
    polskiego VAT ? Jeśli tak - to na jakiej zasadzie ? Jeśli nie - to
    jaka jest podstawa prawna do uważania że to jest "f-ra VAT w rozumieniu
    ustawy z dnia...." ? :)
    - co ma zrobić odbiorca, jeśli przepisy dostawcy np. przewidywałyby
    wystawienie (*wystawienie* !) faktury w ciągu 30 dni od zakończenia
    umowy, a więc w myśl polskich przepisów byłaby to nieprawidłowa
    faktura ?
    - co ma zrobić gość który NIE MA faktury "w rozumieniu ustawy", bo kraj
    dostawcy nie stosuje VAT (USA na przykład) ? I po czym poznać że
    to nie jest "nieprawidłowa niefaktura" ? :)

    >+ czy też moment wystawienia przeze
    >+ mnie faktury wewnętrznej (ad art. 106 ust. 7 ustawy o VAT)?

    Jak dla mnie: "oczywiście" :)
    Ale z chęcią posłucham krytyki :)
    Acha: sam nie mam do czynienia ze wspomnianym problemem to mi
    łatwo dywagować ;)

    >+ Najrozsądniejsze wydaje sie przyjęcie, iz ważny jest moment wystawienia
    >+ faktury przez zagranicznego kontrahenta.

    Ciężko mi znaleźć z czego ów "rozsądek" wywiodłeś: nie wiem czy to
    dobrze czy źle, ale musimy się liczyć z faktem że w skali świata
    prawo jest jakby to powiedzieć... niespójne :]
    No i rozsądek :) nakazywałby unikać uzależniania prawa krajowego
    (np. prawa do odliczenia VAT :)) od prawa zagranicznego - za wyjątkiem
    tych miejsc gdzie obowiązują ratyfikowane umowy m-narodowe !
    :)

    >+ rozliczenie. Czy są wg Was argumemnty za przyjęciem, iz to wystawienie
    >+ faktury wewnetrznej powinno determinować powstanie obowiazku podatkowego?

    Jak widać !
    Natomiast "f-ra od kontrahenta" może stanowić bardzo dobrą "podstawę"
    do wystawienia FW... (w celu np. "ustalenia podstawy opodatkowania" !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)