  • Data: 2004-10-29 10:10:33
    Temat: Re: VAT, PIT i prawa autorskie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 29 Oct 2004, Sigurg[wroc] wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):
    >+
    >+ > Mało: miałeś takie dochody w zeszłych latach ?
    >+
    >+ Pewnie, to moje ulubione źródło :-)
    >+
    >+ > To weź PIT-36 (lub -37) i sprawdź w ktorej rybryce masz wpisane
    >+ > przychody z tych umów...
    >+
    >+ Za 2003 w przychodach z praw majątkowych i pokrewnych, czy jak to tam jest.

    I słusznie.

    >+ Przyznaję jednak, że zawsze to na "czuja" robiłem,

    Wątpię. Robiłeś "przepisowo" :) (nawet jak "na czuja" to NIE przez
    samodzielną klasyfikację, ale:)

    >+ poza tym muszę sprawdzić,
    >+ co moi dziełodawcy wpisywali w PIT-8

    ...właśnie. Przepisywałeś z *właściwej* rubtyki do *właściwej*
    rybryki.

    >+ bo znalazłem w UoPDoF taki oto kwiatek:
    >+
    >+ Rozdz. 4, art. 22, ust. 12: Do przychodów, o których mowa w art. 14 nie mają
    >+ zastosowania koszty uzyskania przychodów wymienione w ust. 9 pkt. 3.
    >+
    >+ czyli po naszemu:
    >+
    >+ Jeśli KUP=50%, to nie jest to działalność wykonywana osobiście.

    Błąd. Art. 14 to jest przychód z działalności gospodarczej :)

    Jakby art. 14 to była "działalność osobista" to przepis by znaczył że
    przekazanie praw autorskich w ramach umowy o dzieło NIE pozwala
    na uznanie 50% KUP :)
    Ponieważ takiego zastrzeżenia nie ma - to podatnik może *mimo* iż
    realizuje "osobistą umowę" uznać że podstawą opodatkowania są "prawa
    autorskie".
    Od czasu do czasu przypominam że moim zdaniem należy pilnować aby
    w "umowie autorskiej" NIE znalazły się przypadkiem zobowiązania
    do "prostych czynności inżynierskich" - takich jak np. wdrożenie
    czy instalacja, bo one NA PEWNO "prawami majątkowymi" nie są
    i IMHO można wtedy rozważać odrzucenie 50% KUP. Przynajmniej
    dla części wykazanej kwoty.

    >+ QED
    >+
    >+ Najlepsze jest to, że dowiedziałem się przed chwilą, że Izba Skarbowa
    >+ zgodziła się jednak zakwalifikować moje dochody do art. 14 ust. 8. Szczegółów
    >+ argumentacji niestety nie znam, muszę poczekać aż dostanę to na piśmie

    Acha :)

    >+ ale
    >+ chyba jednak się i tak ovatuję. Być może stanęli na stanowisku, że art. 14
    >+ ust. 8 owszem, ale niestety bez 50% KUP.

    No ciekawe będzie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)