    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowy o dzielo vs. dzialalnosc gospodarcza
    Date: Tue, 26 Sep 2006 10:20:01 +0200

    On Tue, 26 Sep 2006, Mika wrote:

    > moge byc potraktowany przez fiskus tak jakbym prowadzil dzialanosc
    > gospodarcza? Dodam, ze w umowach mam okreslone wynagrodzenie, dodatkowe
    > warunki typu miejsce oddania dziela, przeniesienie praw, wady dziela
    > itd.. oraz zapis pozbycia sie odpowiedzialnosci wobec osob trzecich.
    > Nie wykonuje dziela dla ludnosci ani bezposrednio do firmy docelowej.
    > Glupie mi sie wydaje stwierdzenie, ze moge byc potraktowany tak
    > jabym prowadzil dzialalnosc gospodarcza.

    Problem leży gdzie indziej.
    W ramach stanowienia przejrzystego i zrozumiałego dla wszystkich prawa
    szanowni posłowie (w głosowaniach) nawtykali definicji działalności
    gospodarczej tyle że ich zliczyć nie idzie - osobno w ustawie o swobodzie
    DG (w zasadzie dotyczącej rejestrowanej działalności), osobno w ustawie
    o SUS (kiedy ZUS płacić), osobno w ustawie o VAT, osobno w ustawie
    o podatku dochodowym.
    I teraz jest śmiesznie (no ja wiem że nie dla Ciebie :>), mianowicie
    ustawa o VAT zawiera takie zapisy, że "umowy osobiste" byłyby
    traktowane jak (inna) działalność gospodarcza właśnie. Ale "w rozumieniu
    VAT", bez związku z DG "w rozumieniu ustawy o DG".
    Byłyby, ale jest wyjątek: umowy "osobiste" są wyłączone i nie podlegają
    pod VAT. Pod warunkami które opisujesz.

    Cały cyrk jest z tym, że przywołana (przez wskazanie "w rozumieniu...")
    jest definicja "umowy wykonywanej osobiście" z innej ustawy, ustawy
    o podatku dochodowym.
    A dla podatku dochodowego to co opisujesz - czyli "dzieło autorskie",
    nie stanowi dochodu z umów osobistych, bo poprzez korzystanie z praw
    autorskich osiągasz dochód... z praw autorskich właśnie!
    A to jest kategoria "dochody z praw majątkowych".

    Fakt że te prawa powstają *w wyniku* umowy o dzieło nic nie zmienia,
    można powiedzieć że jakby praw autorskich nie było to zamawiający
    mógłby za napisany program powiedzieć "dziękuję" - bo w rozumieniu
    innych przepisów cywilnych, *nie* dotyczących praw, to przecież nic
    by od Ciebie nie musiał wziąć (a CD-ROMa z programem mógłby oddać
    jakbyś się rzucał ;)). Czyli majątkowe prawa autorskie są tym
    "przedmiotem" dzięki któremu dostajesz wynagrodzenie.
    No i efekt jest jak wyżej: niepodleganie pod VAT dotyczy umów
    osobistych spełniających wszystkie wymienione przez Ciebie warunki.
    Ale *jeśli* przychód wynika z przekazania praw, to wyłączenie
    trudno zastosować bo pieniądze są za co innego niż "zrobienie
    dzieła" - za przekazanie praw do tego dzieła są.
    A takiego "zwolnienia" nie przewidziano (w cydzysłowach bo chodzi
    literalnie o niepodleganie a nie o zwolnienie).

    > A moze sie myle? Co w przypadku gdy tak jest

    ...primo trzeba prowadzić ewidencję przychodu wg ustawy o VAT.
    To nie jest śmieszne! - w archiwach grupy są opisy jak za ten właśnie
    brak US "łupnął" podatników, choć mieli prawo do zwolnienia.

    > i co w zwiazku z np. przekroczeniem zwolnienia podmiotowego?

    Z wszelkich opisów wynika że trzeba się do VAT zarejestrować, faktury
    wystawiać i VAT rozliczać.
    Tak wKwesttiFormalnej: nie wiem czy do tego celu, ale minister finansów
    na mocy delegacji ustawowej przewidział taki tryb, że fakturę może
    wystawiać ODBIORCA świadczenia.

    pzdr, Gotfryd