    From: Kamil <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa zlecenie bez wynagrodzenia
    Date: Tue, 7 Jun 2011 13:35:48 +0200

    Dnia Tue, 7 Jun 2011 13:19:23 +0200, Kamil napisał(a):

    > Tyle że tu wchodzi w rachubę małżeństwo (bez separacji, bez rozwodu etc),
    > które z natury rzeczy prowadzi wspólne gospodarstwo - pierwszy z
    > obligatoryjnych warunków by wyczerpać znamiona art. 8 ust. 2 ustawy o
    > systemie ubezpieczeń społecznych, a mianowicie:
    > - pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym ze współmałżonkiem
    > prowadzącym działalność gospodarczą.
    >
    > O statusie osoby współpracującej decyduje współpraca przy prowadzeniu
    > działalności gospodarczej, ścisła więź rodzinna z osobą prowadzącą tę
    > działalność oraz prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego. Przez
> [...]

    I w zasadzie tematu nie ma.
    Siostra nie jest wymieniona w katalogu osób "mogących być współpracującymi"
    zawartym w art. 8 pkt 11 ustawy.
    "Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność
    oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się
    małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
    rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z
    nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej
    działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie
    dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu
    przygotowania zawodowego."
    Nie ma tam siostry.