  • Data: 2011-06-07 11:19:23
    Temat: Re: Umowa zlecenie bez wynagrodzenia
    Od: Kamil <a...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 07 Jun 2011 11:07:53 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Są też bardziej aktualne wyroki - na przykład II UK 134/8.

    Tyle że tu wchodzi w rachubę małżeństwo (bez separacji, bez rozwodu etc),
    które z natury rzeczy prowadzi wspólne gospodarstwo - pierwszy z
    obligatoryjnych warunków by wyczerpać znamiona art. 8 ust. 2 ustawy o
    systemie ubezpieczeń społecznych, a mianowicie:
    - pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym ze współmałżonkiem
    prowadzącym działalność gospodarczą.

    O statusie osoby współpracującej decyduje współpraca przy prowadzeniu
    działalności gospodarczej, ścisła więź rodzinna z osobą prowadzącą tę
    działalność oraz prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego. Przez
    prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego rozumie się wspólne
    zamieszkiwanie tych osób wraz ze wspólnym zaspokajaniem potrzeb życiowych.
    W sporadycznych przypadkach zdarza się, że współmałżonek osoby prowadzącej
    pozarolniczą działalność nie pozostaje z nią we wspólnym gospodarstwie
    domowym. Wtedy podlega ubezpieczeniom jako pracownik, a nie jako osoba
    współpracująca.

    W poruszanym tutaj wątku, w "rachubę wchodzi" siostra naszego Marka. Jeżeli
    siostra jest dorosłą osobą, ma swój pokój - to nie widzę problemu by ona
    "prowadziła wspólne gospodarstwo domowe" z Markiem. Wówczas nie są
    spełnione kryteria ustawy o której wspominałem wyżej, i siostra będzie
    traktowana jak zwykły "pracownik", w pełni tego słowa znaczeniu i
    konsekwencjami składkowo-podatkowymi oraz około-płacowymi, czyli składki
    jak za pracownika, jego wynagrodzenie będzie KUP itp etc itd ;)