eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUmowa z płatnością w ratachRe: Umowa z płatnością w ratach
  • Data: 2007-02-15 14:59:26
    Temat: Re: Umowa z płatnością w ratach
    Od: gonia <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik Maciek napisał:
    > gonia napisał(a):
    >
    >>> Czyli jeśli po każdym etapie wystawiam fakturę to można potraktować
    >>> to jako częściowe wykonanie usługi i odprowadzić od tego podatek
    >>> dochodowy?
    >>
    >> jeżeli tak uzgodniono w umowie to tak
    >
    > W umowie ustalono jedynie, że rozliczenia są na podstawie faktur VAT,
    > czyli muszę fakturę wystawić, żeby jakieś pieniądze dostać :)

    ale weź pod uwagę, że masz określone terminy, kiedy możesz te fakturę
    wystawić - po ukończeniu każdego etapu. Czyli wystawiasz za coś, co już
    zrobiłeś - np instalacja programu na serwerze - jak dla mnie, jest to co
    prawda część zlecenia, ale niejkao samodzielna. Mógłbyś mieć osobną
    umowę na sam serwer, osobną na każdą końcówkę w sieci. Jest to część
    pracy możliwa do odbioru - dlatego wydaje mi się, że możemy mówić o
    częściowym wykonaniu usługi
    >
    >>> A co z zaliczką? Czy nie powinienem odprowadzić razem z podatkiem od
    >>> kwoty za wykonanie pierwszego etapu także części lub całości podatku
    >>> od zaliczki?
    >>
    >> zmierzam do tego, że jeżeli po skończeniu I etapu otrzymasz całość za
    >> I etap, to w dalszym ciagu będziesz miał zaliczkowaną jakąś kwotę do
    >> przodu. Czyli ta zaliczka, ponieważ pomniejszy zapłatę za ostatni
    >> etap, będzie opodatkowana dopiero po wystawieniu faktury za ostatnią
    >> część zlecenia. Do tego czasu, z tego co zrozumiałam, pozostaje cały
    >> czas zaliczką, która zgodnie z przepisem nie podlega opodatkowaniu
    >
    > Czy w związku z tym muszę na fakturach wystawianych po zakończeniu
    > pierwszego i drugiego etapu zaznaczać, że została pobrana zaliczka? Coś
    > takiego gdzieś wyczytałem, tzn. o obowiązku wymieniania na kolejnych
    > fakturach (przed wystawieniem końcowej) numerów faktur zaliczkowych, a
    > jakoś nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak taka faktura miałaby wyglądać.

    jeżeli uznasz, że są to zaliczki, to tak. Ale wtedy nie będzie to
    podlegało podatkowi dochodowi. Jeżeli uznasz, że jest to zapłata za
    częściowe wykonanie usługi - moim zdaniem nie, ale pewnie ile osób tyle
    interpretacji. Ja stoję na stanowiku, że nie jest to zaliczka, tylko
    wykonanie jakiegoś etapu zlecenia, które stanowi samo w sobie już usługę
    - jak wspomniano obok - reszte pracy ktoś inny jest w stanie dokońćzyć
    bez nadmiernego wchodzenia w szczególy czy też rozpoczynania jej na nowo.

    Co do zaliczki początkowej - stanowi ona podstawę opodatkowania
    podatkiem VAT, ale nie podatkiem dochodowym - i jest ona do rozliczenia
    i wykazania jako zaliczka tak, jak wspominasz o tym sam. Ale tylko ta
    pierwsza zaliczka.
    >
    > Załóżmy, że umowa jest na 10000+VAT=12200 PLN
    > 1. Dostajemy zaliczkę: 3000+VAT=3660, wystawiamy fakturę nr 1/2007,
    > odprowadzamy tylko VAT.
    > 2. Po jakimś czasie dostajemy drugą zaliczkę: 4000+VAT=4880, wystawiamy
    > fakturę nr 2/2007, wpisując na niej (gdzie?) że wcześniej pobrano
    > zaliczkę 3000+VAT i wystawiono fakturę zaliczkową nr 1/2007,
    > odprowadzamy tylko VAT.
    > 3. Wywiązujemy się z umowy
    > - wystawiamy fakturę końcową (czyli jak rozumiem zaznaczamy w treści, że
    > jest końcowa): 3000+VAT=3660, odprowadzamy VAT oraz zaliczkę na podatek
    > ale od kwoty 10000, a nie od kwoty na fakturze, czy też może:
    > - wystawiamy fakturę końcową (zaznaczamy, że jest końcowa):
    > 10000+VAT=12200, ale zaznaczamy, że pobrano zaliczki w wysokości
    > 7000+VAT=8540, w związku z czym odprowadzamy zaliczkę na podatek od
    > kwoty 10000, oraz VAT w odpowiedniej wysokości 2200-1540, czy może robi
    > się to jeszcze jakoś inaczej?

    róznie są wystawiane takie faktury: niektórzy wystawiają korekty do
    wszystkich wczesniejszych faktur, a końcową fakture wystawiają w pełnej
    wysokości. Inni wystawiają na całość w 1 pozycji, w pozostałych minusują
    wcześniejsze zaliczki. Jeszcze inni wystawiają tylko na pozostałą do
    zapłaty kwotę,jako ostateczne rozliczenie zlecenia, usługi czy czegos
    tam, a pod spodem wypisuja wszelkie wcześniejsze zaliczkowe faktury - i
    tak chyba jest najsensowniej -> dla mnie, uważam, że od strony
    podatkowej i tak na jedno wyjdzie.

    >>> Wydaje mi się, że w tym przypadku bezpieczniej będzie odprowadzać
    >>> podatek dochodowy po każdym etapie,
    >>
    >> Tu nie chodzi o bezpieczeńśtwo tylko o moment powstania obowiązku
    >> podatkowego.Jeżeli chcesz opodatkować każdą otrzymaną kwotę, masz
    >> prawo, nikt głowy z tego powodu ci nie urwie.
    >
    > Jeśli zaliczkę na podatek odprowadzę wcześniej, to zapewne masz rację.
    > Jeśli jednak bym się spóźnił, np. zakładając (być może niesłusznie) że
    > wszystkie faktury to zaliczki i płacąc podatek dopiero po wystawieniu
    > końcowej, to pewnie nie byłoby już tak różowo :-)

    Co najwyżej odsetki zostałyby ci naliczone, o ile komuś przy takich
    kwotach chciałoby się w to bawić. Jeżeli zostanie to wykazane w księgach
    do opodatkowania - ni emozna Cie będzie za to okarać, taka jest
    zazwyczaj praktyka. W tym przypadku ni ebęziemy mieli zaniżenia podstawy
    opodatkowania jako takiej, a jedynie przesunięcie w czasie obowiązku
    podatkowego.
    Co do rozpoznania kiedy pojawia sie obowiązek podatkowy - tylko ty
    jestes władny mając w łapkach umowę. Ja stwaiam na częściowe wykonanie
    usługi;-)




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1