    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa sprzedazy i podatek
    Date: Wed, 16 Jul 2008 15:30:28 +0200

    On Wed, 16 Jul 2008, Mrqs wrote:

> [...]
    [...]
    > No to teraz juz nic nie wiem :)
    >
    > Dlaczego ma tu byc podatek od darowizn czy spadku?

    Spadek odpuść.
    Maddy pisała o darowiźnie *w kwocie podatku*.
    Idzie o to, że jak płacisz podatek ZA KOGOŚ (kto ma go zapłacić), to
    w przypadku osoby fizycznej jest pomieszanie z poplątaniem jak
    to zaklasyfikować. U tego ZA KOGO zapłaciłeś, nie u Ciebie :)
    Osoba prawna wpisuje w przychody i basta.
    Ale u osoby fizycznej są odrębnie opodatkowane darowizny i takie
    cóś nazwane "nieodpłatnym świadczeniem".
    Dla podtrzymania konwersacji ;) napisałem, co nie widzi mi się
    w zaklasyfikowaniu takiego "zapłacenia za kogoś", jeśli jest to
    WARUNEK W UMOWIE, do darowizn.

> [...]
    > nieruchomosc w postaci mlyna czy kamienicy. Jest to przedwojenny majatek
    > skladajacy sie z wielu roznych elementow. Czesc bedzie zwrocona w naturze,
    > ale inna, chyba wieksza czesc, bedzie "dochodzona" jako odszkodowania (np.
    > park). Nie ma jak tego wycenic, bo kazda wycena bedzie z sufitu.
    >
    > Zeby uproscic papierkologie, to moja Mama sprzedaje mi swoja czesc roszczen
    > (po moim ojcu) za symboliczne 100zl a ja juz dalej moge to odsprzedac za
    > zupelnie inna kwote.
    > Chce byc absolutnie w porzadku wobec Skarbu Panstwa ale tez nie chce

    Weź Ty i się zastanów...
    Piszesz o DWU RÓZNYCH CZYNNOŚCIACH, które będą ODRĘBNIE OPODATKOWANE!
    Możesz objaśnić, dlaczego nie ma to być darowizna od mamy ale
    "symbol"?

    > To roszczenie chce sprzedac komus, kto chce poniesc ryzyko i ew. sporo
    > zarobic lub sporo stracic - nie moja sprawa.
    >
    > Chce mu sprzedac te roszczenia w formie aktu notarialnego za pewna, niemala
    > sume. Nie mam pojecia kto od tego ma placic podatek ( czy tylko kupujacy,

    Tak.
    I zupełnie inny podatek - PCC.

    > czy i ja). No i wg jakiej skali bedzie on naliczony.
    > Tyle, ze nijak nie pasuje mi tu podatek od spadku czy darowizny.

    Podatek o którym pisała Maddy dotyczył(by) przypadku, JEŚLIBY
    strony w umowie postanowiły, że kto inny niż strona zobowiązana
    ma faktycznie płacić.

    IMO raczej darowizna nie pasuje do zaklasyfikowania tak przekazanej
    (umownie) kwoty, niemniej *tylko o tym* była mowa!
    O opodatkowaniu *kwoty podatku*, która została zapłacona przez
    "złą stronę transakcji" (bo o to pytałeś, nie zaprzeczysz)

    pzdr, Gotfryd