    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa sprzedazy i podatek
    Date: Wed, 16 Jul 2008 13:47:43 +0200

    On Wed, 16 Jul 2008, Maddy wrote:

    > Mrqs pisze:
    [...]
    > Jak w umowie zobowiążesz kogoś, żeby zapłacił podatek za Ciebie to jest tak
    > jakbyś dostał darowiznę.

    Popolemizuję, a co :)
    Definicją darowizny jest "bezpłatność świadczenia".

    Czy w układzie, w którym umowa (lub zawarcie umowy) jest *uzależniona*
    od wykonania tej opłaty (przyjęcia na siebie zobowiazania) mamy
    prawo zaliczyć taką opłatę do darowizn?
    Bo ja bym obstawiał nieodpłatne świadczenie (nie będącę darowizną,
    ze względu na zwrotność zobowiązania).
    Do darowizny można oczywiście dopisać polecenie, ale warunek z ustawy
    jest taki: "nie czyniąc nikogo wierzycielem".
    Czyli odpada (bo niewykonanie tej płatności powoduje wierzytelność).

    Na mój gust mamy dwie drogi:
    - uznanie, że zobowiązanie do zapłacenia podatku samo w sobie jest
    "obciążeniem rzeczy sprzedanej" jeśli w danym przypadku
    mowa o podatku "przekładanego" ze sprzedawcy na kupującego
    *lub* doliczenie do ceny, o czym piszesz (jeśli w danym
    przypadku mowa o podatku "przekładanym" z kupującego na
    sprzedawcę), w obu przypadkach mamy *jakiś* podatek od
    tej "przekładanej" kwoty
    - uznanie, że mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem.

    pzdr, Gotfryd