    From: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło - kilka spraw dot. podatku
    Date: Thu, 25 Mar 2004 19:33:46 +0100
    Sender: m...@a...pl@host-81-190-208-85.wroclaw.mm.pl

    "Flu" <f...@a...pl> wrote in message
    news:HcE8c.237123$Or1.231083@news.chello.at...
    > Witam i bardzo proszę o pomoc :)
    >
    > Podpisuję umowę o dzieło jako zamawiający (DG). Z tego tytułu płacę
    należny
    > podatek. I teraz:
    >
    > 1. Do kiedy należy przelać zaliczkę? Znalazłem dwa terminy: do 9 oraz do
    20
    > następnego miesiąca po wypłaceniu należności.

    do 20. następnego m-ca i trzeba składać PIT-4 (choć podobno są urzędy, które
    jeśli nie ma się pracowników etatowych to odpuszczają składanie PIT-4 za
    zleceniobiorców i wykonawców dzieła)

    > 2. Czy wykonawca musi wystawiać mi jakiś rachunek (wykonawca nie prowadzi
    > DG)? Czy nie wystarczy, że mam dowód przelewu i umowę?

    teoretycznie to wykonawca wystawia rachunek, ja sama w praktyce drukuję z
    programu kadrowego taki rachunek, który podpisują obie strony. Rachunek ten
    zawiera wyliczenie, ile brutto, ile KUP (dla umowy o dzieło to 20% lub, gdy
    jest przeniesienie praw autorskich to 50%) , ile zaliczka na podatek w
    wysokości 19% , jaka kwota do wypłaty.

    > 3. Czy wystarczy przelać zaliczkę, czy potrzebny jakiś PIT?

    jak wyżej, domyślnie PIT-4 składany do Twojego urzędu skarbowego

    > 4. Czy zaliczkę przelewam na swój US czy też na US wykonawcy?
    (przepraszam,
    > wiem że te pytania są poniżej krytyki :-)

    Twój US

    > 5. Do jakiej kwoty nie można odliczyć KUP? I rzecz najważniejsza - jeśli
    > wypłacam wykonawcy zaliczkę, która jest niższa od takowej kwoty, czy
    podatek
    > odprowadzam oddzielnie od zaliczki i reszty płatności, czy też na koniec
    po
    > wykonaniu umowy płacę podatek od całości?

    tu nie bardzo wiem, o co chodzi z tym "do jakiej kwoty nie można odliczyć
    KUP".
    Ale ogólnie, zaliczkę na podatek dochodowy oblicza się przy każdej wypłacie
    raty za dzieło, więc jeśli wypłaty poszczególnych części pieniędzy są w
    różnych miesiącach, to za każdym razem trzeba policzyć KUP i zaliczkę na
    podatek IMHO.
    Po zakończeniu roku oczywiście PIT-8B dla zleceniobiorcy oraz jego Urzędu
    Skarbowego.

    Magda