  • Data: 2003-05-19 19:27:39
    Temat: Re: Ulga remontowa - dwóch właścicieli
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 19 May 2003, Renata Gołębiowska wrote:

    >+ Jestem właścicielem 25% domu, mama ma pozostałe 75%. Czy z ulgi
    >+ remontowej możemy korzystać obie wykorzystując dwa limity? Czy są
    >+ jakieś ograniczenia co do tego ile procent całej sumy wydanej na
    >+ remont ja mogę sobie odliczyć a ile mama? Czy dla mnie jest to tylko
    >+ maksymalnie 25% całej wydanej kwoty, czy też ja mogę np. odliczyć cały
    >+ remont, a mama nic.

    *UWAGA*: dywagacje nieprawnika :)

    1. Współwłaściciele powinni dbać o wpółwłasność proporcjonalnie
    do udziałów (Kodeks Cywilny, art. 207).
    2. Ustawy podatkowe wymagają określonych rodzajów dokumentów, to
    znaczy odliczać można *tylko* zakupy towarów i usług dokonanych
    na podstawie f-ry VAT
    3. Ustawy podatkowe nie wiążą uprawnień do ulgi z obiektem
    ale z osobą.

    IMHO:
    Z 1. *nie* wynika że *każdy* zakup lub czynność *musi* być dokonywany
    wspólnie. Jeśli wpółwłaściciele umówią się że jeden kupi cegły
    a drugi coś-tam z ich użyciem wymuruje (w ramach "dbałości
    o wpółwłasność") to ten pierwszy ma prawo odliczenia zakupu,
    a w myśl 2. drugi nie ma prawa do niczego.
    Nie znaczy to IMO że zasada 1. została naruszona ani żeby
    kupujący miał mieć ograniczenia w odliczaniu (ze względu na 3
    - nie ma powodu żeby dzielić *każdy* zakup).
    Sądzę że w stanie jak wyżej to ewentualnie ty możesz mieć
    roszczenie do mamy ;> (że się nie przykłada do dbania o rzecz
    wspólną :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mieszkanie we współwłasności "małej" wpólnoty, zarząd właścicielski)