eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiTowary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze › Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
  • Data: 2008-01-23 22:47:20
    Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
    > faktury samemu sobie...

    Jak sadzę korzystasz z jakiegoś programu komputerowego i rozpoczynasz
    księgowanie dokumentu przez przyjecie towaru (materiału) na magazyn .
    Przyjecie tegoż towaru dokumentowane jest dokumentem PZ - który podpinasz do
    faktury. Na magazyn wprowadzasz jedynie te pozycje , które są towarem lub
    materiałem w dacie ich otrzymania. Nawet jesli niektóre z towarów lub
    materiałów przeznaczasz na inne cele niż produkcja lub sprzedaż zewnętrzna np.
    na potrzeby biura (kupujesz ołówki bo je sprzedajesz jako towary handlowe - ale
    część z nich - wydajesz pracownikom na potrzeby biurowe ) - wystawiasz
    dokument przesuniecia wewnętrznego w cenach zakupu netto . Zmniejszasz stan
    magazynowy i zwiekszasz pozostałe wydatki. Nie ma mowy o "fakturach
    wewnętrznych". Przyjmowanie na magazyn innych niż towary i materiały rzeczy
    jest bez sensu. Kończysz przyjecie towaru i pozostałe pozycje faktury
    kwalifikujesz grupowo lub indywidualnie do poszczególnych rubruk ksiegi.
    Oznacza to ,że w niektórych systemach księgowych jedna faktura prezentowana
    bedzie np. w ewidencji VAT w kilku pozycjach tej ewidencji jako częsciowo
    odliczana - a dopiero suma pozycji - odpowiadać bedzie właściwej ostatecznej
    wartości podsumowanych pozycji netto , vat , brutto nabycia.
    To samo dotyczy sytuacji w której otrzymujesz fakturę dokumentujacą zakup
    towarów , usług , materiałów biurowych , narzędzi itd - ale z jakichś przyczyn -
    np. z powodu głupoty lub widzimisię dokonującego zakupu - w jednej z pozycji
    masz coś co ewidentnie nie stanowi kosztu uzyskania np. paliwo , myjnia a na
    koniec prezerwatywy o smaku bananowym. Księgujesz - ewidencjonujesz tylko
    wydatki stanowiące k.u.p. do poszczególnych rubryk . Prezerwatywy księgujesz
    jako niestanowiące kosztów . Wewnetrzna zmiana przeznaczenia (kwalifikacji)
    zakupu stanowiącego k.u.p nie stanowi zbycia a więc nie implikuje obowiązku
    naliczenia vat a co za tym wystawienia faktury.
    Nie dotyczy to sytuacji w której następuje przekazanie towarów lub usług na
    rzecz właściciela czy udziałowca - takie czynności powodują obowiązek
    wystawienia faktury i naliczenia VAT oraz powstanie przychodu.
    kontrola

    > Dokładnie o to chodzi.

    Stary - nie wiem o co Ci chodzi ale nie ulega wątpliwości , że wykazujesz
    podstawowe braki w zakresie rozpoznawania znaczenia dokumentów i sposobu ich
    ewidencjonowania a przede wszystkim w zakresie oceny skutków wystawienia
    okreslonego dokumentu dla powstania zobowiązania podatkowego lub jego braku.
    O ile można uznać , że w przypadku PKPiR - to czy coś wprowadzisz na magazyn
    czy nie - jeśli stanowi koszt u.p. - nie wpływa na podatek dochodowy - pod
    warunkiem prawidłowego dokonania spisu z natury - o tyle w pozostałych
    przypadkach i podatkach może implikować problemy i odpowiedzialność materialną.
    Wiem z praktyki , że księgowanie faktur wielopozycyjnych zawierajacych rózne
    elementy kosztów i nie kosztów jest upierdliwe i czasochłonne - jednak
    unikniecie selekcji jest możliwe tylko poprzez dyscyplinowanie nabywców i
    dostawców w zakresie dokumentowania jednym dokumentem określonej kategorii
    kosztów u.p. Nie ma z tym żadnego problemu. Nawet w hipermarketach można
    podzielić zakupy na grupy i żadać zamknięcia transakcji - fakturą dla
    określonej grupy towarów . Efektem jest kilka faktur wystawionych przez jedna
    kasę w krótkich odstępach czasowych . To samo dotyczy zamówień realizowanych
    przez innych dostawców. Jesli nie stosują się do zaleceń zamawiającego w
    zakresie wystawiania odrębnych faktur dla określonych grup towarów - nalezy
    składać odrębne zamówienia - żądać ich oddzielnej realizacji i dostawy w
    zakresie treści zamówienia. Jeżeli złożymy zamówienie - a kolejne złożone nawet
    tego samego dnia lub nastepnego - zostanie potraktowane jak jedno przez
    dostawcę - możemy nie przyjąć dostawy udokumetnowanej jedną fakturą lub dowodem
    dostawy bo treść tych dokumentów nie odpowiada treści zamówienia i jego zakresu
    rzeczowego.

    No to powodzenia - Kriss