  • Data: 2010-08-03 08:12:45
    Temat: Re: Stary komputer do firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 2 Aug 2010, vax wrote:

    > Założyłem działalność gospodarczą i chciałem do jej wykonywania wykorzystywać
    > mój stary komputer (który jest niezbędny do wykonywania działalności) o
    > wartości dużo poniżej 3500zł. Komputer nie posiada dysku twardego więc będę
    > musiał dokupić dysk oraz system operacyjny.
    > Prowadzę KPiR. Moje pytanie:
    > Czy muszę wprowadzić ten komputer do EŚT,

    Nie.
    Ale wtedy jego wartość nie będzie kosztem - nijak, bo nie spełnia
    warunku "nabycia w celu" (dla ST jest wyjątek, wystarczy "używanie
    w celu" aby amortyzacja była KUP).

    > a jeżeli tak to jak wyliczyć jego
    > wartość (cena rynkowa komponentów czy ceny zakupu które są już nie znane)?

    Art.22g.8:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia œrodków trwałych
    lub ich częœci nabytych przez podatników przed dniem założenia
    ewidencji lub sporzšdzenia wykazu, o których mowa w art. 22n,
    wartoœć poczštkowš tych œrodków przyjmuje się w wysokoœci
    wynikajšcej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem
    cen rynkowych œrodków trwałych tego samego rodzaju z grudnia
    roku poprzedzajšcego rok założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.
    ---

    > - mnie sie wydaje że nie, ponieważ wartość jest mniejsza niż 3500zł

    Zgoda. Ale zakazu również nie ma.

    > Jeżeli nie to czy gdzieś mam ewidencjonować ten komputer, np zrobić jakąś
    > ewidencje wyposażenia?

    Nie ma podstaw. Do EW wpisuje się WYŁĄCZNIE *nabycia* >1500 zł sztuka.

    > Gdy zakupię dysk twardy i system (Windows 7 OEM),

    Nie wnikam w sprawę licencyjną. Przyjmijmy (że tak wolno).

    > to fakturę wprowadzam w koszty

    Ano.

    > czy jak prowadzę ewidencje to zmieniam wartość zestawu komputerowego,
    > czy może tu i tu?

    Nie, żaden z tych wydatków nie będzie "ulepszeniem ST w rozumieniu
    przepisów", chyba że kupisz harddysk za ponad 3500 zł :>
    A HDD "nieulepszenie" jest wyposażeniem - przy cenie do 1500 nieewiden-
    cjonowanym (czyli tylko do KPiR, ew. na fakturze oznaczyć że to
    wyposazenie lub "do wykorzystania wewnętrznego" żeby ktoś nie pytał
    czy to towar handlowy był i basta).

    pzdr, Gotfryd