  • Data: 2012-05-10 12:21:10
    Temat: Re: Sprzedaż towaru bez udokumentowanego zakupu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 10 May 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > Z ciekawości: a jak to się ma do faktu że "do VAT" rejestrujesz
    > się jako osoba fizyczna, a nie jako "firma"?

    Tak, że podatek VAT całkiem przypomina swiatło, znaczy występuje
    dualizm korpuskularno-falowy :)
    Aby wystapił VAT, musi być zarówno podatnik VAT (i to ma miejsce
    w omawianym przypadku), jak i czynnosc musi *podlegac* pod VAT
    (przypominam, że to co innego niż zwolnienie, a wieki temu na
    dobre wbiła mi to do głowy Maddy, bo kiedys kiks popełniłem :>)

    Jesli czynnosc "nie podlega", to fakt że wykonywana jest przez
    podatnika VAT nie skutkuje ani VATem ani faktura.
    Przykładowo, z tytułu otrzymania odsetek bankowych czy kary
    umownej nikt f-ry VAT nie wystawia.

    No i teraz clou - art.15 ustawy o VAT stwierdza, ze podatnikami
    sa osoby "wykonujace działalnosc".
    Zas sprzedaż rzeczy posiadanych w celach osobistych owej "DG
    w rozumieniu VAT" nie stanowi, bo lista jest w 15.2 :)
    Z p. widzenia takiej "sprzedaży osobistej", owa czynnosc nie różni
    się jakos (dla VAT) od przyjęcia kary umownej czy odszkodowania
    (z tego powodu zreszta odszkodowanie "w DG" jest pomniejszane
    o VAT).
    A dla dochodowego jest zupełnie prosto, zwyczajnie jest osobna
    pozycja na liscie klasyfikacji przychodów, nie zaliczana do DG.

    pzdr, Gotfryd