    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Spis z natury a usługi(WNiP?) w toku
    Date: Mon, 13 Aug 2007 13:09:49 +0200

    On Mon, 13 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Tak pogrzebałem jeszcze w updof:
    >
    > Art. 22.4 . Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są
    > potrącane tylko w
    > tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

    ...przy czym trzeba pamiętać, że przy czytaniu "z góry na doł" kolejne
    zapisy są "coraz bardziej szczegółowe".

    Do "kasy" się chwilowo nie wtykam - nie mam zdrowia ;)

    > Można oczywiście łatwo się domyślić *celowości* takich uregulowań,
    > (z jednym wyjątkiem - odejmowanie remanentu przy "czystym" memoriale jest
    > IMHO kompletnie nielogiczne),

    Logika jest prosta: nakaz ujmowania przyjęcia TH w dniu przyjęcia :>
    jest rozumiany jako prawo do zaliczenia w koszty.
    W tym momencie reszta staje się logiczna: TH są rozliczane na
    KPiR *zawsze* kasowo :> (w rozumieniu "powstania zobowiazania",
    a *nie* "zapłaty"!).
    I nie pytaj mnie, dlaczego tego WYRAŹNIE nie zapisali :]

    > Zauwaz że cały czas byłoby to zgodne z art. 22.4 - koszty potrącamy w roku
    > poniesienia,
    > ale dla niektórych ich kategorii objętych remanentem jest wyjątek - są
    > przepisywane
    > z roku na rok, aż "wygenerują" przychód. I może nawet taki był zamysł
    > ministra

    No nie no, to jest właśnie cel konstrukcji :)
    Zakup TH nie stanowi kosztu - zasada ogólna.
    Ujmuje się w koszt "doraźnie" na KPiR - ale najbliższy remanent to
    koryguje!
    I wcale nie musi to byc koniec roku - jak US nabierze podejrzeń, że
    podatnik nabiera go na zawyżanie kosztów zakupami TH, to zarządza
    remanent...

    pzdr, Gotfryd