  • Data: 2003-03-26 09:31:34
    Temat: Re: Samotna matka
    Od: Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Kamil Dziwisz napisał:

    > podatkowym

    > Cytuję " z pamięci" treść art 6.4 UPDOOF
    [ciach kawał ustawy w której nie ma ani słowa o obowiązku pozostawania
    samotnym rodzicem przez cały rok podatkowy]

    > W 2003 r rozwód jest w toku, a ustawa mówi o roku podatkowym , a więc w
    > 2003 r nie będzie można skorzystać z rozliczenia dla osób samotnie
    > wychowujących.
    Oczywiście że ustawa mówi generalnie o roku podatkowym, ale tylko w
    szczególnych wypadkach mówi że jakas sytuacja ma trwac "przez cały rok
    podatkowy".
    A skoro podaje zapis szczególny o "całym roku podatkowym" to oznacza że
    każde inne zdarzenie wystarczy że zaistnieje w jakims momencie roku
    podatkowego. Gdyby to był tak oczywiste że zawsze chodzi o cały rok, nie
    potrzebne byłyby żadne zapisy szczególne
    Np. żeby odliczyc pomoce naukowe trzeba byc zatrudnionym na umowe o
    prace. Ale wcale nie przez cały rok - tylko w momencie zakupu tych pomocy.

    > Przez analogię ze wspólnym rozliczeniem małzonków, od których wymaga się aby
    > pozostawali w związku przez CAŁY rok podatkowy (art 6.2).

    Nie ma żadnej analogii i nie może byc.
    Przepisy dotyczace wspólnego rozliczania sie małżeństw wyraźnie
    uzależniają taka mozliwośc od pozostawania w związku małzeńskim przez
    CAŁY rok podatkowy.

    Oto Twój art.6.2:
    "2. Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w
    art. 3 ust. 1, między którymi istnieje wspólność majątkowa, pozostający
    w związku małżeńskim przez *cały rok podatkowy*,[...]"

    Mamy tu jednoznacznie postawiony warunek.
    Przepisy dotyczące osób samotnie wychowujących dzieci nie stawiają
    takiego warunku szczególnego ani nie odnosza się w żadne sposób do
    przepisów dotyczących opodatkowania małżeństw.
    Fakt że sa zawarte w tym samym artykule to troche za mało.

    Ja dziękuję, jakby takie analogie uprawiały urzedy skarbowe to pięknie
    bysmy na tym wyszli.

    Na szczęście US nie dokonuje tak karkołomnej interpretacji "skoro
    malżeństwa musza to osoby samotnie wychowujące dzieci pewnie tez,
    chociaz ani slowa nie ma na ten temat w ustawie" - która zresztą nie
    ostała by sie ani sekundy w jakimkolwiek sądzie.
    Osoba samotnie wychowująca dziecko może sie z nim rozliczyc nawet gdy
    stan ten trwał w roku podatkowym tylko 1 dzień.

    Nie ma podstaw nawet do domniemywania na temat intencji ustawodawcy - w
    końcu tam gdzie chciał, zawarł przepis szczególny a skoro go nie zawarł
    w przepisach dotyczących rozliczen samotnych rodziców to oznacza że tego
    nie chciał.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk