  • Data: 2005-03-01 12:48:47
    Temat: Re: Różnice kursowe - jakim dukument
    Od: panTarhei <p...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 25 Feb 2005 23:15:09 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > On Fri, 25 Feb 2005, panTarhei wrote:
    > [...]
    [ostre cięcie]
    Gotfryd, ja mówiłem tylko o moich wrażeniach po przeczytaniu "n" postów, a
    nie o moim stanowisku. Przytoczone wcześniej §§ w znakomitej większości
    sytuacji (z jakimi się spotykam) dają jasną wykładnię i pasują do tego, co
    napisałeś w tym wątku.

    > Trzeba pamiętać co to jest "dowód wewnętrzny": to jest jakikolwiek
    > dokument uznawany za dowód księgowy który ma "tylko jedną stronę",
    > czyli NIE SŁUZY (podstawowo) dla "przekazania innej stronie" !
    > Faktura wewnętrzna VAT też jest DW. Takoż delegacja właściciela
    > DG (na której rozlicza ryczałtowy KUP). Bez różnicy :)
    I tu się robi ciekawiej. Jak rozumiem mamy więc dokument o nazwie "Dowód
    wewnętrzny", a także "kategorię" (nomenklatura moja) dokumentów będącymi
    dowodami wewnętrznymi (w odróżnieniu od zewnętrznych). Czy dobrze?

    Powracam go głównego wątku - różnice kursowe
    > Spytam przewrotnie: a skąd ty bierzesz ich wartość ??
    > IMHO - *to* jest "dokument źródłowy" !
    Problem w tym, że *to* (czyli jeden dokument źródłowy) nie istnieje.
    By wyliczyć różnice kursowe należy (w najprostszym przypadku) posiadać
    (przypominam - analizujemy sprzedaż):
    - wystawioną fakturę VAT,
    - średni kurs NBP z dnia zaistnienia obowiązku podatkowego,
    - wyciąg bankowy potwierdzający otrzymanie kwoty fakturowej,
    - kurs kupna (banku prowadzącego nasz rachunek) z dnia zaksięgowania tejże
    kwoty na rachunku.
    Dopiero korzystając z tych danych i stosując *właściwą metodę* (wszak z
    samych danych nic jeszcze nie wynika) obliczamy we własnym zakresie kwotę
    zwaną różnicą kursową. I tę właśnie kwotę musimy zaksięgować. Tylko na jaki
    dowód księgowy należy się powołać??? No i w której kolumnie KPiR księgować:
    dla różnicy zwiększającej przychód w 7 czy 8? gdy zaś ta różnica pomniejsza
    go w 10 czy 14? a może też w 7 lub 8, ale ze znakiem "-" (ja bym wybrał tę
    opcję) ?
    Należy zwrócić uwagę, że różnica kursowa jest kwotą brutto, wpływa więc
    także na VAT (prawda?). Musi to więc być taki dokument, aby mógł zaistnieć
    w ewidencji VAT.

    No i temat "poboczny"
    > ...a to sobie poczytam (nie prowadzę ;)) - bo IMHO kilometrówka
    > określa LIMIT a *nie* KOSZTY...
    Zgoda. Słowo "kilometrówka" użyłem "hasłowo". Doprecyzowałem jednak
    posługując się określeniem "przypis" który księgujemy po stronie kosztów.
    Ale nie chodziło mi o "metodologię" obliczania tego przypisu itd. lecz,
    znowu, o dowiedzenie się jakim dokumentem należy kwotę tego przypisu
    zaksięgować w KPiR. Przyznaję się, że celowo nieco prowokacyjnie poruszyłem
    tę kwestię (wiedząc, że niektórzy stosują DW - sam robię inaczej), ale
    niestety nikt oprócz Ciebie nie chciał zmierzyć się z (banalnym dla wielu,
    i jakby się mogło wydawać oczywistym) zagadnieniem.

    Pozdrawiam
    panTarhei